Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Obszary poddawane współczesnym ruchom wielkopromiennym epejrogenicznym
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna.
Poznawanie terminologii geograficznej.
Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Identyfikowanie relacji między poszczególnymi elementami środowiska geograficznego (przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego).
Formułowanie twierdzeń o podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego.
III. Kształtowanie postaw.
Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.
Podejmowanie refleksji nad pięknem i harmonią świata przyrody, krajobrazów przyrodniczych i kulturowych oraz osiągnięciami cywilizacyjnymi ludzkości.
Treści nauczania:
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy epejrogeniczne, ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
Dowiaduje się, czym są ruchy epejrogeniczne.
Poznaje obszary poddawane ruchom epejrogenicznym.
Analizuje i charakteryzuje przyczyny występowania ruchów epejrogenicznych.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody i techniki nauczania: blended learning, miniwykład, burza mózgów, giełda pomysłów
Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, schematy i animacje ruchów epejrogenicznych, komputer, atlas geograficzny, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze:
W. Mizerski, Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Nauczyciel wprowadza w tematykę lekcji poprzez krótkie omówienie/przypomnienie informacji dotyczących wybranych procesów endogenicznych i ich wpływu na rzeźbę powierzchni Ziemi.
Faza realizacyjna
Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest wysłuchanie pogadanki nauczyciela na temat ruchów epejrogenicznych i wskazanie na mapie tektonicznej świata obszarów podlegających tym ruchom oraz podanie dowodów na ich istnienie.
Nauczyciel wyświetla uczniom schematy lub animacje ruchów. W postaci miniwykładu omawia ich mechanizm, wskazując rejony ich występowania na Ziemi.
Burza mózgów z udziałem wszystkich uczniów służąca określeniu:
dowodów na występowanie ruchów epejrogenicznych,
przyczyn występowania ruchów epejrogenicznych w wymienionych przez nauczyciela rejonach.
Tworzenie giełdy pomysłów – uczniowie, korzystając z map tektonicznych w atlasie i tekstu e‑materiału podają argumenty, nauczyciel na bieżąco weryfikuje poprawność wypowiedzi, ukierunkowuje odpowiedzi, zadaje pytania pomocnicze, aktywizuje biernych uczniów/
Prezentacja uczniom grafiki interaktywnej w celu utrwalenia nowej wiedzy – uczniowie uzupełniają charakterystykę zamieszczoną w grafice, wskazując przyczyny występowania ruchów epejrogenicznych w przedstawionych na grafice miejscach.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i prezentacji.
Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału.
Faza podsumowująca:
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału.
Mapa myśli na temat skutków procesów epejrogenicznych i ich znaczenia gospodarczego.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Zawarta w e‑materiale grafika interaktywna może być wykorzystane do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego litosfery. Będzie przydatna także podczas innych lekcji dotyczących procesów endogenicznych oraz ich skutków gospodarczych.