Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Obszary poddawane współczesnym ruchom wielkopromiennym epejrogenicznym

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wiedza geograficzna.

  1. Poznawanie terminologii geograficznej.

  1. Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

  1. Identyfikowanie relacji między poszczególnymi elementami środowiska geograficznego (przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego).

  1. Formułowanie twierdzeń o podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego.

III. Kształtowanie postaw.

  1. Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.

  1. Podejmowanie refleksji nad pięknem i harmonią świata przyrody, krajobrazów przyrodniczych i kulturowych oraz osiągnięciami cywilizacyjnymi ludzkości.

Treści nauczania:

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

  1. wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy epejrogeniczne, ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • Dowiaduje się, czym są ruchy epejrogeniczne.

  • Poznaje obszary poddawane ruchom epejrogenicznym.

  • Analizuje i charakteryzuje przyczyny występowania ruchów epejrogenicznych.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody i techniki nauczania: blended learning, miniwykład, burza mózgów, giełda pomysłów

Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, schematy i animacje ruchów epejrogenicznych, komputer, atlas geograficzny, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze:

  • W. Mizerski, Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Nauczyciel wprowadza w tematykę lekcji poprzez krótkie omówienie/przypomnienie informacji dotyczących wybranych procesów endogenicznych i ich wpływu na rzeźbę powierzchni Ziemi.

Faza realizacyjna

  • Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest wysłuchanie pogadanki nauczyciela na temat ruchów epejrogenicznych i wskazanie na mapie tektonicznej świata obszarów podlegających tym ruchom oraz podanie dowodów na ich istnienie.

  • Nauczyciel wyświetla uczniom schematy lub animacje ruchów. W postaci miniwykładu omawia ich mechanizm, wskazując rejony ich występowania na Ziemi.

  • Burza mózgów z udziałem wszystkich uczniów służąca określeniu:

    • dowodów na występowanie ruchów epejrogenicznych,

    • przyczyn występowania ruchów epejrogenicznych w wymienionych przez nauczyciela rejonach.

  • Tworzenie giełdy pomysłów – uczniowie, korzystając z map tektonicznych w atlasie i tekstu e‑materiału podają argumenty, nauczyciel na bieżąco weryfikuje poprawność wypowiedzi, ukierunkowuje odpowiedzi, zadaje pytania pomocnicze, aktywizuje biernych uczniów/

  • Prezentacja uczniom grafiki interaktywnej w celu utrwalenia nowej wiedzy – uczniowie uzupełniają charakterystykę zamieszczoną w grafice, wskazując przyczyny występowania ruchów epejrogenicznych w przedstawionych na grafice miejscach.

  • Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i prezentacji.

  • Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału.

Faza podsumowująca:

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa:

  • Wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału.

  • Mapa myśli na temat skutków procesów epejrogenicznych i ich znaczenia gospodarczego.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Zawarta w e‑materiale grafika interaktywna może być wykorzystane do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego litosfery. Będzie przydatna także podczas innych lekcji dotyczących procesów endogenicznych oraz ich skutków gospodarczych.