Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Rajska natura w Panu Tadeuszu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje fragmenty Pana Tadeusza, zawierające opisy rajskiej przyrody,
opisuje środki stylistyczne wykorzystane dla zobrazowania piękna i bogactwa natury w dziele Mickiewicza,
ocenia, czy idealizacja obrazu utraconego kraju to jedynie zabieg poetycki, czy wyraz uczuć emigranta,
redaguje tekst o charakterze argumentacyjnym na temat idealizacji przyrody w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
z użyciem e‑podręcznika;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Rajska natura w Panu Tadeuszu”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z fragmentami dzieła Mickiewicza zacytowanymi w bloku tekstowym lekcji oraz wyszukanie w tekście Pana Tadeusza innych opisów natury.
Przekład intersemiotyczny. Wybrani uczniowie przygotowują przykłady dzieł sztuki, które korespondują z opisami przyrody z Pana Tadeusza, wraz z uzasadnieniem. W swoich wypowiedziach powinni zwrócić uwagę na elementy przekładu intertekstualnego oraz zastosować aparat pojęciowy właściwy omawianiu tekstu literackiego oraz plastycznego.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi, by uczniowie wyjaśnili, na czym, ich zdaniem, polega idealizacja. Uczniowie, w trakcie dyskusji, ustalają wspólnie definicję tego pojęcia. W tej części lekcji powinna nastąpić prezentacja obrazów nawiązujących do Mickiewiczowskich opisów natury. Uczniowie prezentują je i uzasadniają swój wybór. Pozostali mogą się podzielić swoimi opiniami na temat prezentowanych dzieł i trafności ich wyboru.
Później nauczyciel informuje uczestników zajęć, że praca podczas lekcji będzie przebiegała w parach. Uczniowie mają za zadanie, wykorzystując samouczek zamieszczony w e‑materiale, przygotować się do zredagowania tekstu o charakterze argumentacyjnym. Polecenie do pracy brzmi: Na podstawie wskazanych fragmentów dzieła udowodnij, że Mickiewicz dokonał w eposie zabiegu idealizacji przyrody. Wskaż obrazy i środki językowe, których użył w tym celu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie przystępują do pracy w parach, odpowiadając na kolejne pytania i wykonując polecenia, posiłkują się przy tym samouczkiem. Nauczyciel udziela im wsparcia, jeśli jest potrzebne. Efektem pracy grup powinien być konspekt pracy o charakterze argumentacyjnym.
Faza podsumowująca:
Prowadzący prosi wybrane dwójki o prezentację efektów ich pracy. Poprawia ewentualne usterki, uzupełnia odpowiedzi uczniów. Może ocenić pracę zespołów. Uczniowie wspólnie ustalają, w jakim celu Adam Mickiewicz dokonał idealizacji przyrody w Panu Tadeuszu.
Praca domowa:
Napisz tekst o charakterze argumentacyjnym, w którym udowodnisz, że Mickiewicz dokonał wPanu Tadeuszu idealizacji przyrody. Wskaż obrazy i środki językowe, których użył w tym celu.
Materiały pomocnicze:
Bożena Chrząstowska, Autor - dzieło - poetyka. Problemy interpretacji w szkole, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Dorota Siwicka, Romantyzm 1822–1863, Warszawa 1995.
Witold Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać samouczek podczas powtórki przed egzaminem maturalnym.