Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.13.6
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Treibhauseffekt – Klimawandel/Efekt cieplarniany – zmiana klimatu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres rozszerzony, poziom językowy B2+/C1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania i wypowiadania się na temat efektu cieplarnianego oraz przyczyn nasilenia tego zjawiska.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśni zjawisko efektu cieplarnianego;
poda przyczyny nasilenia efektu cieplarnianego;
opisze sposoby redukcji emisji dwutlenku węgla.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, grupowanie pojęć w różne kategorie);
strategie kognitywne:
strategie w zakresie rozumienia informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
strategie społeczne:
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie znajomości języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podająca: opis, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym, praca z multimedium (film);
praktyczna: burza mózgów, zespoły eksperckie;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie,
praca w plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (film),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
karteczki (np. post‑it'y).
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Uczniowie czytają tekst „Czy wiesz, że…”. Nauczyciel zadaje na plenum pytanie: Was habt ihr erfahren? Was hat euch überrascht?
Jako ciekawostkę nauczyciel podaje kilka przykładów dotyczących emisji dwutlenku węgla przez różne środki transportu. Warto w tym miejscu krótko przeanalizować z uczniami emisję COIndeks dolny 22, zaczynając od drogi pokonanej pieszo i rowerem (brak bezpośrednich emisji COIndeks dolny 22) oraz podróżowania pociągiem i autokarem (zdecydowanie mniejsza emisja, biorąc pod uwagę liczbę pasażerów), poprzez wybór własnego samochodu (samochód podczas trasy z Warszawy nad morze Bałtyckie emituje około 60 kg COIndeks dolny 22), a kończąc na najmniej ekologicznej formie transportu – samolocie (emisja COIndeks dolny 22 podczas lotu z Warszawy do Hiszpanii na jednego pasażera to około 548 kg).
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery zespoły eksperckie. Każdy zespół otrzymuje jedną część materiału z części Przeczytaj i zapoznaje się z tym materiałem. Uczestnicy w zespołach naradzają się między sobą i zastanawiają się, w jaki sposób najlepiej przekazać uczniom innych zespołów informacje zawarte w danym fragmencie tekstu. Następnie uczniowie tworzą nowe zespoły tak, aby w każdym z nich był co najmniej jeden uczeń z zespołu eksperckiego utworzonego w pierwszym etapie pracy zespołowej. Uczeń lub uczniowie z numerem jeden przekazują krótkie streszczenie danego fragmentu tekstu uczniom z nowej grupy, następnie streszczenie przekazuje osoba druga itd. Na koniec uczestnicy siadają ponownie w grupach wyłonionych na pierwszym etapie pracy - przygotowują po dwa pytania sprawdzające rozumienie tekstu oraz oczekiwane odpowiedzi. Kolejno zadają pytania członkom pozostałych zespołów. Dodatkowo nauczyciel wyświetla na tablicy multmedialnej zdania dotyczace informacji zawartych w tekście w sekcji Przeczytaj i uczniowie zaznaczają, które informacje są zgodne z treścią tekstu (Übung 1) oraz wskazują właściwy wyraz (Übung 2).
Nauczyciel zapisuje na tablicy zdanie: Je mehr Kohlendioxid in der Atmosphäre vorhanden ist, desto stärker ist der Treibhauseffekt. Uczniowie analizują zapisane zdanie, zwracając uwagę na jego konstrukcję. Następnie w parach uzupełniają luki zdaniowe, wykorzystując nowo poznaną konstrukcję gramatyczną (Aufgabe 5), w razie potrzeby wykorzystując informacje z Tipp zur Grammatik.
Uczniowie zapoznają się z tytułem filmu i odpowiadają na pytanie: Welche Aktivitäten der Menschen verstärken den Treibhauseffekt? Odpowiedzi uczniów zostają zapisane na karteczkach, które wieszane są na tablicy w postaci galerii odpowiedzi. Uczniowie oglądają film, skupiając uwagę na kolejnych przyczynach oraz skutkach efektu cieplarnianego. Zapisują informacje dotyczące przyczyn i skutków efektu cieplarnianego na karteczkach i uzupełniają wcześniejszej przygotowaną galerię odpowiedzi. Uczniowie znajdują w filmie określone informacje (Übung 1), dopasowują przyczyny efektu cieplarnianego do ich skutków (Übung 2) oraz w parach opisują zdjęcie, a następnie odpowiadają na pytania dotyczące działań młodych ludzi na rzecz ochrony środowiska naturalnego (Übung 3).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie używają poznane wyrazy i strukturę gramatyczną w różnych kontekstach, zaznaczając usłyszane wyrazy (Aufgabe 1), uzupełniając luki wyrazowe (Aufgabe 2), wpisując w pola krzyżówki właściwe wyrazy (Aufgabe 3), przyporządkowując rzeczowniki do właściwych czasowników (Aufgabe 4) oraz tworząc zdania porównawcze (Aufgabe 6).
Praca domowa
Uczniowie otrzymują jedno zadanie do wyboru: wybierają do artykułu na temat emisji dwutlenku węgla jedno zo zdjęć i podają uzasadnienie swojego wyboru (Aufgabe 7), lub piszą artykuł na temat emisji dwutlenku węgla w Polsce (Aufgabe 8).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
przed lekcją: uczniowie przygotowują notatkę na temat jednej, własnej aktywności, która może zmniejszyć efekt cieplarniany;
w trakcie lekcji: uczniowie przygotowują quiz na temat przyczyn i skutków efektu cieplarnianego;
po lekcji: uczniowie w grupach przygotowują komiks na temat efektu cieplarnianego, jego przyczyn oraz skutków.