Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.10.5
Imię i nazwisko autora: Anna Bronz‑Wójcik
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Das Reitturnier / Turniej jeździecki
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność udzielania informacji o jeździe konnej
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
porządkuje wyrażenia i zwroty związane z uprawianiem jazdy konnej;
wymienia nazwy elementów stroju jeździeckiego;
tworzy plakat reklamujący zawody jeździeckie.
Cele motywacyjne:
opinie ucznia są ważnym elementem lekcji i wzajemnego porozumienia;
uczeń uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczeń sam decyduje, o czym będzie pisał podczas lekcji.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi).
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podająca – praca ze źródłem drukowanym/cyfrowym;
praktyczna – odpowiedzi na pytania, tworzenie opisu;
aktywizująca – burza mózgów;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (film),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od napisania na tablicy słowa „Sport”. Prosi uczniów o podanie znanych im dyscyplin sportu oraz dyscyplin, które oni sami uprawiają. Uczniowie mogą podchodzić do tablicy i zapisywać znane im wyrazy. W ten sposób uczniowie przypomną sobie pewne nazwy, niektóre dopiero poznają. Nauczyciel prosi chętną osobę o przeczytanie tekstu „Czy wiesz, że…”. Uczniowie odkrywają dzięki temu temat ich zajęć. Nauczyciel prowadzi krótką rozmowę z uczniami, zadając pytanie znajdujące się na końcu tekstu wprowadzającego. Uczniowie mówią o tym, czy potrafią jeździć konno, czy chcieliby się nauczyć.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie przyglądają się zdjęciu do tekstu w części Przeczytaj - nazywają sytuację i próbują nadać własny tytuł. Następnie zapoznają się z tekstem w części Przeczytaj i wypisują wyrazy/zwroty, które są im znane. Porównują swoje zaznaczenia z uczniem z pary. Podczas czytania notują także wyrażenia, których znaczenia nie rozumieją. W razie potrzeby z ich rozumieniem proszą nauczyciela o wyjaśnienie bądź korzystają ze słowniczka.
Uczniowie samodzielnie, w parach lub małych grupach (można każde ćwiczenie przeprowadzić inaczej) wykonują ćwiczenia znajdujące się pod tekstem. Oceniają, które zdania są zgodne z treścią tekstu (Übung 1 i 2), łączą wyrażenia w pary tworzące zwroty (Übung 3) i grają w memory (Übung 4). Przebieg realizacji zadań może być różny, w zależności od klasy. Uczniowie wykonują zadania po kolei i wówczas po każdym zrealizowanym ćwiczeniu następuje sprawdzenie lub wszystkie naraz i dopiero na koniec nauczyciel sprawdza je z uczniami.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach zaproponowali dalszą część dialogu pomiędzy Laurą oraz Alicią, dopisując do tekstu 4‑5 zdań. Uczniowie prezentują swoje propozycje na forum.
Uczniowie oglądają film Reiten - mein Hobby bez ścieżki dźwiękowej. Zadaniem uczniów jest zapisanie czynności zaprezentowanych na filmie, które związane są z utrzymaniem konia oraz nauką jazdy konnej. Uczniowie mogą zapisywać czynności w języku polskim i skorzystać ze słowniczka w celu znalezienia określeń w języku niemieckim. Uczniowie podczas oglądania filmu bez ścieżki dźwiękowej zapisują także 2‑3 pytania dotyczące treści filmu - pytania zostają zapisane na tablicy. Podczas drugiego oglądania filmu (ze ścieżką dźwiękową) uczniowie skupiają się na zapisanych pytaniach. Po obejrzeniu filmu chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na zapisane pytania, a następnie w parach wykonują trzy zadania bazujące na informacjach podanych w multimedium: zaznaczają tematy, o których była mowa w filmie: (Übung 1), wskazują rodzajniki pasujące do rzeczowników (Übung 2) oraz grają w memory (Übung 3).
Uczniowie zapisują w zeszycie nowe wyrazy/zwroty, które wystąpiły w filmie i które chcieliby zapamiętać. Uczniowie zapisują na karteczkach rozdanych przez nauczyciela kilkuzdaniową historyjkę, w której pojawią się zapisane wcześniej wyrazy/zwroty. Karteczki zostają zawieszone na tablicy w formie galerii historyjek. Uczniowie w parach oglądają wystawę i odczytują zapisane przez uczniów historyjki.
Uczniowie, według decyzji nauczyciela w parach lub grupach, wykonują zadania z części Sprawdź się: przyporządkowują wyrazy do kategorii (Aufgabe 1), rozwiązują krzyżówkę (Aufgabe 2), grają w memory (Aufgabe 3), uzupełniają napisy na zdjęciu (Aufgabe 4), uzupełniają luki w zdaniach (Aufgabe 5), ustalają kolejność czynności związanych z nauką jazdy konnej (Aufgabe 6). Nauczyciel ustala tempo pracy dopasowane do klasy oraz czuwa nad przebiegiem realizacji zadania.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w tych samych parach lub grupach, wykonują Aufgabe 7 z części Sprawdź się, które polega na tłumaczeniu zdań na język niemiecki. Zadanie to sprawdzają wspólnie z nauczycielem.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się, które polega na przygotowaniu plakatu reklamującego zawody konne. Będzie to okazja, by przećwiczyć nowe wyrażenia i zwroty, które pojawiły się na lekcji. Uczniowie prezentują swoje plakaty na następnej lekcji. Mogą one ozdobić gazetki ścienne w sali.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
przed lekcją: nauczyciel wykorzystuje metodę odwróconej lekcji; prosi uczniów, aby obejrzeli w domu film i wynotowali w języku polskim, czego dowiedzieli się na temat jazdy konnej; notatki uczniów mogą zostać wykorzystane podczas rozmowy wprowadzającej;
w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z filmu do debaty o jeździectwie: Ist Reiten eine Sportart für alle?, uczniowie zbierają argumenty za i przeciw, a następnie rozmawiają na ten temat;
po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu jazdy konnej.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0