Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Budowa i działanie serca człowieka
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wskażesz, z jakich elementów zbudowane jest serce, a z jakimi jest strukturalnie i funkcjonalnie powiązane.
Wskażesz związek budowy serca człowieka z pełnioną przez nie funkcją.
Omówisz cykl pracy serca.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
obserwacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Ich zadaniem będzie przygotowanie informacji i materiałów na następujące tematy:
– grupa I – budowa serca (uczniowie zwracają uwagę na to, z jakich elementów zbudowane jest serce i z jakimi elementami jest powiązane strukturalnie i funkcjonalnie; wskazują je na schemacie);
– grupa II – unaczynienie serca (uczniowie wskazują na schemacie naczynia doprowadzające i wyprowadzające krew do i z serca, omawiają ich funkcje);
– grupa III – działanie serca (uczniowie opisują cykl pracy serca oraz układ przewodzący serca).
Każda prezentacja powinna trwać około 5 minut.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla cele lekcji i temat zawarte w sekcji „Wprowadzenie”.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji i omówienia przez grupy materiałów przygotowanych w domu. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.
Praca z modelem 3D „Budowa serca człowieka”. Uczniowie zapoznają się z modelem 3D serca. Tworzą notatkę podsumowującą budowę serca. Następnie wykonują polecenie nr 1 („Wskaż kolejność przepływu krwi przez serce dla krążenia wielkiego (układowego). Wskaż wszystkie struktury, które zapewniają jednokierunkowość tego przepływu.”).
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia 6 i 7 (dotyczące unaczynienia serca) w sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie 8 („Wyjaśnij, dlaczego serce sportowca bywa większe niż serce osoby, która nie trenuje”), wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Podczas wspólnych dyskusji rozwiązują zadanie, następnie łączą się z inną parą i kontynuują swoją dyskusję, uzasadniając swój wybór.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 5 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania modelu 3D:
Uczniowie zapoznają się z modelem 3D i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.