Autorka e‑materiału: Anna Faszcza

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Geotourism / Geoturystyka

Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, III.4, IV.6, V.6, V.8, V.13

Poziom nauczania: rozszerzony

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  6. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące geoturystyki.

  2. Uczeń umie uzasadnić, dlaczego geoturystyka może być atrakcyjną formą spędzania wolnego czasu.

  3. Uczeń potrafi porównać dwa popularne sektory turystyki. 

  4. Uczeń potrafi napisać rozprawkę, w której przedstawia wady i zalety coraz popularniejszej formy spędzania wakacji – wyjazdów do geoparków.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z geoturystyką.

  2. Uczeń poszerza wiedzę w zakresie geoturystyki.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z mapą pojęć, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcia przedstawiające geopark i pyta: What do you think a geopark is? What is its goal? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają pierwszy fragment tekstu Travelling that Makes All the Difference i odpowiadają na pytanie nauczyciela: What trends in tourism does the first paragraph mention? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie pracują w parach. Nauczyciel rozdziela pozostałe cztery akapity tekstu pomiędzy ucznia A i ucznia B (każdy z uczniów czyta dwa akapity). Następnie uczniowie przekazują sobie najważniejsze informacje z fragmentów, które przeczytali. Nauczyciel pyta na forum klasy, czego uczniowie dowiedzieli się od siebie. Pozostali uczniowie uzupełniają wypowiedzi kolegów/koleżanek. Na zakończenie tego etapu uczniowie zapoznają się z fragmentami tekstu, których wcześniej nie przeczytali; sprawdzają w słowniku niezrozumiałe wyrażenia.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując odpowiednie fragmenty tekstu. 

  4. Uczniowie wykonują Exercise 34 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, następnie nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi (dyskusja po angielsku). Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Chętne osoby dzielą się refleksjami na forum klasy.

  6. Uczniowie w parach analizują wyrażenia umieszczone w słowniku i odszukują w czytance zdania, w których te wyrazy występują. Następnie w parach sprawdzają stopień opanowania podanych wyrażeń – jeden uczeń podaje słowo po angielsku, a zadaniem drugiego jest podanie polskiego odpowiednika danego wyrażenia. Następnie jeden uczeń podaje polskie słowo, a drugi tłumaczy wyrażenie na angielski. Nauczyciel na forum klasy pyta, które wyrazy były trudne, a które okazały się łatwe do zapamiętania. Dodatkowo uczniowie, np. w ramach pracy domowej, mogą ułożyć własne zdania z wybranymi wyrazami.

  7. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Mapa pojęć).

  8. Uczniowie zapoznają się z mapą pojęć, a następnie wykonują Exercise 23 (Mapa pojęć).

  9. Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 (Mapa pojęć). Chętne osoby odczytują odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Sprawdź się). 

  2. Uczniowie w parach odpowiadają na pytanie w Exercise 7 (Sprawdź się). Dzielą się refleksjami na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–4 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują Exercise 6 (Sprawdź się). Dodatkowo uczniowie, odwołując się do wymienionych w zadaniu dobrych i złych stron geoturystyki, mogą przygotować wypowiedź, w której omówią to zjawisko.

  3. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Geotourism is getting more and more popular among people who admire the beauty of natural landscapes of unique geological sites. Write an essay (200–250 words) in which you present the advantages and disadvantages of this form of spending holidays.

Materiały pomocnicze: Mapa pojęć z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują wypowiedź na temat geoparków uwzględniającą wszystkie lub wybrane elementy mapy pojęć.