Dla nauczyciela
Autor e‑materiału: Konrad Gniazdowski
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Could You Please Stop Being So Selfish? / Czy możesz przestać być tak samolubną osobą?
Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, II.1, II.5, II.7, III.1, III.4, V.4, V.10, V.12, VII.10, VII.12, IX.2, XII, XIII, XIV
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń rozwija słownictwo związane z problemami szkolnymi i z nauką w klasie.
Uczeń wyraża prośby, zakazy i instrukcje skierowane do innych osób.
Uczeń redaguje e‑mail do kolegi/koleżanki, na temat tego, w jaki sposób organizuje się dyskotekę szkolną.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija świadomość problemów szkolnych i problemów z nauką, które mogą dotykać jego lub rówieśników.
Uczeń rozwija umiejętność formułowania jasnych komunikatów.
Uczeń rozwija postawę zaangażowania w organizację uroczystości społecznych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (odgrywanie ról, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla zdjęcie matki z córką (Przeczytaj) i odczytuje podpis pod zdjęciem, po czym pyta:
Your parents love you, but do they ask the right questions?
What do they most often ask about?
Do you like their instructions? What are they?
Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Ochotnik nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pobieżnie czytają tekst Dear Diary i wybierają odpowiednią odpowiedź w Exercise 2 (Przeczytaj).
Uczniowie ponownie czytają tekst. Wybierają odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj) i uzasadniają je odpowiednimi cytatami z tekstu. Na forum klasy lub pracując w parach/niewielkich grupach, odpowiadają na pytanie: Are your parents selfish sometimes, too?
Uczniowie wykonują na urządzeniach mobilnych Exercise 4 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach, a następnie na forum klasy. Nauczyciel nanosi ich odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Nauczyciel wyjaśnia zasadę użycia czasowników modalnych can/could (zgodnie z treścią e‑materiału). Prosi uczniów, by sformułowali 2–3 zwroty grzecznościowe z użyciem can/could, które chcieliby zaadresować do swojego rodzica (np.: Can you shout less? Can you stop asking me about my make‑up? Could you stop listening to my phone conversations?) oraz 2–3 zwroty z could, które chcieliby usłyszeć od rodzica, np.: prośbę o posprzątanie pokoju, umycie naczyń, rozładowanie zmywarki, powieszenie prania itp.
Nauczyciel prosi uczniów o wybranie prawidłowej odpowiedzi w Exercise 1 (Prezentacja multimedialna) i omawia z uczniami uzasadnienie, dlaczego dana forma zdania jest bardziej lub mniej uprzejma.
Nauczyciel wyświetla na tablicy zdania z Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Najpierw uczniowie omawiają odpowiedzi w parach, a następnie na forum klasy.
Uczniowie oglądają prezentację multimedialną i wykonują Exercise 3 i 4 (Prezentacja multimedialna).
Uczniowie odpowiadają w parach na pytanie z Exercise 5 (Prezentacja multimedialna). Przygotowują notatki i prezentują odpowiedź koledze/koleżance. Na koniec ochotnicy relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach tworzą listę zasad dla rodzeństwa zgodnie z poleceniem z Exercise 7 (Sprawdź się): Alex, your 15‑year‑old step‑brother, is going to share a room with you. You want him to follow certain rules to avoid problems and arguments. Write a set of rules that you will later put on the door. Include the following pieces of information:
a title and one sentence of introduction;
two things he can do in the room and explain why you don’t mind them;
two things he can’t do and why you don’t want him to do them;
one thing you want him to remember when you share the room with him.
Chętni prezentują zasady na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną z Exercise 8 (Sprawdź się): It’s the first week of September and you want to organise a school end‑of‑summer disco party. Write an email to your friend in which you:
explain the reasons why you want to organise the event;
give the best place and time for the party;
describe who is going to help you in organising the party;
write about the things you need to do before the party and why they are important.
Use 100 to 150 words.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie porządkują listę porad z prezentacji w spersonalizowanej kolejności od najważniejszej do najmniej ważnej. Prezentują listy i w parach uzasadniają kolejność.