Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Co to jest rząd reakcji chemicznej?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

IV. Kinetyka i statyka chemiczna. Energetyka reakcji chemicznych. Uczeń:

3) na podstawie równania kinetycznego określa rząd reakcji względem każdego substratu; na podstawie danych doświadczalnych ilustrujących związek między stężeniem substratu a szybkością reakcji określa rząd reakcji i pisze równanie kinetyczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje pojęcia: rzędowość reakcji, reakcja elementarna, reakcja następcza, reakcja równoległa;

  • analizuje wykresy zależności stężenia molowego substratu od czasu dla reakcji o różnej rzędowości;

  • oblicza ubytek masy substratu w trakcie trwania reakcji;

  • szkicuje wykresy zależności stężenia molowego substratu od czasu dla reakcji o różnej rzędowości.

Strategie:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • analiza materiału źródłowego;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • technika gadająca ściana;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • film samouczek;

  • technika zdań podsumowujących.

Forma pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami/smartfony/tablety z dostępem do internetu;

  • podręczniki tradycyjne;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.:

  • Jakie czynniki wpływają na reakcję chemiczną?

  • Czym jest rząd reakcji chemicznej?

  • W jaki sposób się go wyznacza?

  • Czy rząd reakcji elementarnej jest równy jej cząsteczkowości?

  1. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół wcześniej zadanych pytań.

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zostają podzieleni na cztery grupy. Nauczyciel rozdaje arkusze papieru i mazaki. Uczniowie analizują tekst w dostępnych źródłach informacji – w Internecie, w podręcznikach tradycyjnych, a także w e‑materiale. Każda grupa ma opracować jeden z przydzielonych tematów:

  • grupa I – reakcja zerowego rzędu;

  • grupa II – reakcja I rzędu;

  • grupa III – reakcja II rzędu;

  • grupa IV – reakcje wyższych rzędów.

  1. Po zakończonej pracy liderzy prezentują efekty pracy grupowej z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną prezentacji i wyjaśnia ewentualne błędy.

  2. Uczniowie analizują w parach w e‑materiale wykresy zależności stężenia molowego substratu od czasu dla reakcji o różnej rzędowości, po czym prowadzący zajęcia zdaje pytania, aby sprawdzić zdobytą wiedzę uczniów:

  • W jaki sposób wyznacza się rząd reakcji?

  • Czy rząd reakcji wpływa na jednostkę szybkości reakcji?

  • Czy rząd reakcji wpływa na jednostkę stałej szybkości reakcji?

  • Jak wyglądają wykresy zależności szybkości reakcji od stężenia substratu dla reakcji 0 rzędu, I rzędu i II rzędu?

  1. Uczniowie w parach analizują medium bazowe – film samouczek.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania:

  • Jakie czynniki wpływają na reakcję chemiczną?

  • Czym jest rząd reakcji chemicznej?

  • W jaki sposób wyznacza się rząd reakcji chemicznej?

  • Czy rząd reakcji elementarnej jest równy jej cząsteczkowości?

  • Jaki dział chemii zajmuje się badaniem reakcji chemicznych, ich szybkości oraz ich mechanizmów?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Czego się nauczyłem/łam...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Co sprawiało mi trudności...

Praca domowa:

Podopieczni samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, rozwiązując zadania zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film samouczek jest dobrym narzędziem do samodzielnej nauki w domu.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie czynniki wpływają na reakcję chemiczną?

  • Czym jest rząd reakcji chemicznej?

  • W jaki sposób wyznacza się rząd reakcji chemicznej?

  • Czy rząd reakcji elementarnej jest równy jej cząsteczkowości?

  • Jaki dział chemii zajmuje się badaniem reakcji chemicznych i ich mechanizmów?

  1. Arkusze papieru, mazaki, glutaki.