Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Pytania do tekstu filozoficznego Ingardena– określanie problematyki, poglądu, postawy autora.
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji. Uczeń:
zrekonstruuje tezy zawarte w tekście źródłowym (fragment Książeczki o człowieku Romana Ingardena);
zidentyfikuje poglądy autora tekstu źródłowego na mapie myśli;
zrekonstruuje tezę, z którą Ingarden polemizuje w swoim tekście.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
rozmowa kierowana;
film;
mapa myśli;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z wykładem profesora Hartmana zamieszczonym w zakładce „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu się na platformie i wyświetleniu e‑materiału, odczytuje uczniom temat zajęć oraz cele, a następnie prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Jak na pytanie, kim lub czym jest człowiek, odpowiadali różni filozofowie na przestrzeni wieków?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie filmu, określili, jakimi tematami zajmował się w swoich tekstach Roman Ingarden.
Praca z tekstem źródłowym. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i pracują z tekstem źródłowym, postępując według ustalonego trybu pracy:
– Wstępne rozpoznanie. Określenie nadawcy i odbiorcy tekstu.
– Określenie tematu przywołanego fragmentu.
– Identyfikacja problemów poruszonych w tekście.
– Wypisanie pytań lub argumentów zawartych w tekście.
– Postawienie tezy interpretacyjnej i wspólna dyskusja z przywołaniem argumentów.
– Przywołanie kontekstów: historycznych, filozoficznych oraz wynikających z własnego doświadczenia ucznia.
Nauczyciel może wyznaczyć zdolnego ucznia do pomocy określonej grupie lub grupom uczniów (ekspert).Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Mapa myśli”. Odczytanie polecenia nr 1 do multimedium: Zapoznaj się z mapą myśli przedstawiającą cztery stanowiska dotyczące natury człowieka i zlokalizuj na niej poglądy Romana Ingardena. Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel pyta uczniów, jak rozumieją stwierdzenie Ingardena: Na skraju dwu światów: jednego, z którego wyrasta i który przerasta największym wysiłkiem swego ducha, i drugiego, do którego się zbliża w najcenniejszych swych wytworach, stoi człowiek, w żadnym z nich naprawdę nie będąc „w domu”.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Wybierz jednego filozofa i porównaj jego poglądy na temat człowieka z poglądami Romana Ingardena. Dokonaj tego w następujący sposób:
a) podaj krótką informację o wybranym filozofie (epoka, w której żył; kierunek, który reprezentował);
b) przedstaw główne tezy jego antropologii;
c) wskaż na podobieństwa lub/i różnice między jego antropologią a antropologią Ingardena.
Materiały pomocnicze:
Gadacz T., Historia filozofii XX wieku, Kraków 2009.
Smolak M., Filozofia człowieka u Romana Ingardena, Kraków 2003.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.