Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Regulacja dostępu do genu u organizmów eukariotycznych
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, na czym polega proces regulacji dostępu do genu.
Przedstawisz istotę regulacji dostępu do genu u organizmów eukariotycznych.
Opiszesz znaczenie spiralizacji i despiralizacji chromatyny w odpowiedzi na zmiany metylacji DNA oraz metylacji i acetylacji histonów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
symulacja;
mapa pojęć;
gwiazda pytań.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel rozpoczyna pogadankę, zadając pytanie:
– Na czym polega proces regulacji dostępu do genu?
Odpowiadają wybrani uczniowie. W przypadku błędnych lub niepełnych odpowiedzi nauczyciel nie krytykuje uczniów i nie udziela poprawnych odpowiedzi, tylko przechodzi do fazy realizacyjnej, wyrażając nadzieję, że lekcja pozwoli na skorygowanie błędów i uzupełnienie luk w wiedzy uczniów.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Nauczyciel wyświetla symulację interaktywną dotyczącą wpływu zmian metylacji i acetylacji histonów na spiralizację i despiralizację chromatyny. Wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by pracując w parach, wykonali polecenie nr 1 („Wykaż związek acetylacji i deacetylacji histonów z ekspresją informacji genetycznej fragmentu DNA przedstawionego na symulacji interaktywnej. W odpowiedzi uwzględnij zmiany w strukturze DNA”). Uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą. Wybrane zespoły przedstawiają odpowiedź na forum klasy.
Uczniowie w parach zapoznają się z poleceniem nr 2 („Wykaż związek metylacji i demetylacji histonów z ekspresją informacji genetycznej fragmentu DNA przedstawionego na symulacji interaktywnej. W odpowiedzi uwzględnij zmiany w strukturze DNA.”) i wspólnie rozwiązują zadanie. Wybrane osoby przedstawiają odpowiedź na forum klasy.
Gwiazda pytań. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każdy zespół otrzymuje arkusz papieru A3 z ilustracją gwiazdy. Zadaniem uczniów jest umieszczenie na ramionach gwiazdy pięciu pytań dotyczących tematu lekcji. Każdy zespół po napisaniu pytań przekazuje gwiazdę innej grupie, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara. Teraz zadaniem uczniów jest udzielenie odpowiedzi na zadane pytania na podstawie wiadomości znajdujących się w e‑materiale.
Uczniowie swoje odpowiedzi zapisują na otrzymanym arkuszu papieru A3. Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują swoje gwiazdy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje, wyjaśnia wątpliwości.Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 6 („Wyjaśnij, dlaczego acetylacja białek histonowych nie może być odpowiedzialna za regulację ekspresji genów w DNA chloroplastowym”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Klasa wspólnie wykonuje na tablicy mapę pojęć podsumowującą zajęcia.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 5 z sekcji „Sprawdź się”.
Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna” do podsumowania lekcji.