Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Złamanie kodu genetycznego
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym jest kod genetyczny.
Opiszesz, jak odkryto kod genetyczny.
Wskażesz znaczenie złamania kodu genetycznego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
praca z audiobookiem;
analiza animacji;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale – audiobook.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel zadaje pytania:
– Czym jest kod genetyczny?
– Z czego składa się kod genetyczny?
Uzupełnia wypowiedzi uczniów, koryguje ewentualne błędy. W przypadku błędnych odpowiedzi nauczyciel informuje, że na koniec lekcji uczniowie jeszcze raz udzielą odpowiedzi na pytania, które sprawiły im trudność.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Audiobook”). Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Klasa dzieli się na grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do poleceń odnoszących się do multimedium (od 1 do 3). Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują swoje propozycje. W przypadku błędnych odpowiedzi nauczyciel zadaje uczniom pytania naprowadzające.
Praca z drugim multimedium („Animacja”). Uczniowie zapoznają się z animacją wyświetloną przez nauczyciela. Następnie wykonują indywidualnie polecenie nr 1 („Wymień wydarzenia, które miały znaczący wpływ na złamanie kodu genetycznego”) i porównują swoje odpowiedzi w parach. Kolejne polecenie (nr 2: „Wyjaśnij, jakie znaczenie miało odkrycie kodu genetycznego dla rozwoju biologii i medycyny”) uczniowie wykonują w parach i porównują swoje odpowiedzi z innym zespołem. Wybrane osoby przedstawiają odpowiedzi na oba polecenia na forum klasy.
Praca z tekstem. Uczniowie na podstawie treści zawartych w e‑materiale zapisują na kartkach minimum pięć pytań dotyczących tematu lekcji. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Uczniowie dzielą się na 5‑osobowe grupy, losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się...”.
Uczniowie uzupełniają odpowiedzi udzielone we wstępnej fazie lekcji.
Praca domowa:
Dla chętnych: Obejrzyj film „Jak sekwencjonuje się ludzki genom” (Mark J. Kiel), dostępny w internecie, i przygotuj jego recenzję.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z materiałem w sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębić swoją wiedzę.