Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Podział osadnictwa wiejskiego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna.
1) Poznawanie terminologii geograficznej.
2) Zaznajomienie z różnorodnymi źródłami i metodami pozyskiwania informacji geograficznej.
3) Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.
4) Poznanie podstawowych relacji między elementami przestrzeni geograficznej (przyrodniczej, społeczno‑gospodarczej i kulturowej) w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.
5) Rozumienie prawidłowości w zakresie funkcjonowania środowiska geograficznego oraz wzajemnych zależności w systemie człowiek – przyroda.
6) Rozumienie zasad racjonalnego gospodarowania zasobami przyrody i zachowania dziedzictwa kulturowego.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
1) Korzystanie z planów, map fizycznogeograficznych i społeczno‑gospodarczych, fotografii, zdjęć lotniczych i satelitarnych, rysunków, wykresów, danych statystycznych, tekstów źródłowych, technologii informacyjno‑komunikacyjnych oraz geoinformacyjnych w celu zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.
3) Identyfikowanie relacji między poszczególnymi elementami środowiska geograficznego (przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego).
4) Formułowanie twierdzeń o podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego.
5) Ocenianie zjawisk i procesów politycznych, społeczno‑kulturowych oraz gospodarczych zachodzących w Polsce i w różnych regionach świata.
9) Rozwijanie umiejętności komunikowania się i podejmowania konstruktywnej współpracy w grupie.
10) Wykorzystywanie zdobytej wiedzy i umiejętności geograficznych w życiu codziennym zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
III. Kształtowanie postaw.
1) Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.
2) Docenianie znaczenia wiedzy geograficznej w poznawaniu i kształtowaniu przestrzeni geograficznej.
3) Dostrzeganie aplikacyjnego charakteru geografii.
5. Rozumienie potrzeby racjonalnego gospodarowania w środowisku geograficznym zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, ochrony elementów dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego oraz konieczności rekultywacji i rewitalizacji obszarów zdegradowanych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich.
Uczeń:
14) identyfikuje główne czynniki rozwoju obszarów wiejskich na świecie oraz wyjaśnia przyczyny depopulacji niektórych wsi w Polsce.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia rodzaje i formy osadnictwa wiejskiego,
omawia historię rozwoju form osadnictwa wiejskiego na ziemiach polskich,
rozróżnia i charakteryzuje typy przestrzenne wsi na podstawie schematów i zdjęć.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Szulc H., Morfogeneza osiedli wiejskich w Polsce, IGiPZ PAN, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 1995.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 2003 r. o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych, Dz. U. 2003, nr 166, poz. 1612.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel w dyskusji z uczniami przypomina informacje na temat sieci osadniczej (jej elementy i formy).
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Pogadanka w interakcji z uczniami dotycząca historii rozwoju form osadnictwa wiejskiego na ziemiach polskich.
Uczniowie zapoznają się materiałem multimedialnym nr 1 (grafika interaktywna).
Kolejno odkrywają na grafice poszczególne typy przestrzenne wsi. Zapoznają się z danym układem i wykonują krótką notatkę na temat danego układu (opisują cechy charakterystyczne, układ budynków i ulic). Następnie klikają przycisk dalej i poznają opis danego typu. W ten sposób uczniowie poznają kolejne typy wsi.
Nauczyciel sprawdza zrozumienie zagadnienia przez uczniów. W dyskusji uczniowie próbują również sklasyfikować typy wsi (według podobieństwa cech).
W drugiej części zajęć uczniowie indywidualnie lub w grupach grają w quiz (gra edukacyjna).
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Przygotowanie pracy pisemnej na temat miejscowości wiejskich w powiecie zamieszkania (lub gminie, jeśli jest to gmina miejsko‑wiejska lub wiejska, w tym przypadku decyduje nauczyciel). Uczniowie w pracy opisują typy i rodzaje miejscowości wiejskich. Warto wykorzystać zdjęcia lotnicze miejscowości.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna i gra edukacyjna mogą zostać kontekstowo wykorzystane podczas lekcji poświęconej ochronie krajobrazu kulturowego miast i terenów wiejskich (zakres podstawowy: XIII. 7).