Dla nauczyciela
Autor: Justyna Mroczkowska‑Lepka
Przedmiot: Język polski
Temat: Elegia o niemożliwej podróży. Interpretacja wiersza Adama Zagajewskiego Jechać do Lwowa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje nurt literatury utraconych ojczyzn,
sytuuje doświadczenia autora i jednocześnie podmiotu lirycznego wiersza Jechać do Lwowa na tle wydarzeń historyczno‑politycznych,
dokonuje interpretacji utworu Jechać do Lwowa Adama Zagajewskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja;
odwrócona klasa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Elegia o niemożliwej podróży. Interpretacja wiersza Adama Zagajewskiego Jechać do Lwowa”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z utworem poetyckim zawartym w e‑materiale: Jechać do Lwowa. Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście biograficznym i/lub historycznoliterackim. Nauczyciel prosi również o wykonanie ćwiczenia nr 1 z sekcji „Film”.
Nauczyciel proponuje, by zainteresowane osoby przygotowały prezentację złożoną ze zdjęć przedwojennego i współczesnego Lwowa.
Prosi także, by uczniowie przygotowali się do opowiedzenia o doświadczeniach własnych rodzin: być może ich dziadkowie lub pradziadkowie pochodzą z miejsc, z których zostali wygnani wskutek wydarzeń historycznych lub decyzji politycznych. Problem emigracji może oczywiście dotyczyć także samych uczniów (obcokrajowców w polskiej szkole). Nauczyciel prosi, by wszyscy przygotowali się do dyskusji na ten temat. Warto polecić uczniom obejrzenie filmu Aida z 2020 r. w reż. Jasmili Žbanić. Tematem filmu jest los mieszkańców bośniackiej Srebrenicy, do której w 1995 r. wkroczyły oddziały serbskie.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel prosi, by uczniowie podzielili się swoimi historiami rodzinnymi związanymi z przymusową emigracją. Pyta o przyczyny, które zmuszają ludzi do ucieczki z ich rodzinnych miejsc. Uczniowie wypowiadają się swobodnie, dyskutują.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel lub wybrana/chętna osoba odczytuje wiersz Adama Zagajewskiego Jechać do Lwowa. Tło dla interpretacji wiersza może stanowić prezentacja zdjęć Lwowa przygotowana wcześniej przez grupę uczniów.
Prowadzący wyświetla wykład eksperta zamieszczony w e‑materiale. Prosi, by uczniowie wynotowali najważniejsze informacje. Następnie uczestnicy zajęć, pracując w parach, wykonują polecenia 1 i 2 oraz ćwiczenie 2 z sekcji „Film”. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Audiobook”. Wysłuchują nagrania i samodzielnie wykonują polecenie 1 z tej sekcji.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich, przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, co wydaje im się w lekcji niepotrzebne. Jedna osoba odczytuje zapisy przy walizce i koszu.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie: Na podstawie audiobooka i wiersza Adama Zagajewskiego scharakteryzuj Lwów i jego genius loci.
Materiały pomocnicze:
Zenon Uryga, Odbiór liryki w klasach maturalnych, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Adam Zagajewski, Jechać do Lwowa i inne wiersze, Warszawa 2020.
Aida, film w reż. Jasmili Žbanić, 2020.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej na temat motywu utraconych ojczyzn.