Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Karska
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi – język rosyjski
Temat zajęć: Мне надо обратиться к врачу за помощью / Muszę zwrócić się do lekarza o pomoc
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, poziom A2
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opowiada lekarzowi o swoich dolegliwościach;
udziela porady osobie, która źle się czuje;
relacjonuje kolegom i koleżankom przebieg wizyty u lekarza, stosując odpowiednie konstrukcje określające stan zdrowia oraz czynności wykonywane przez pacjenta i lekarza.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
sam decyduje, które informacje wykorzystać do opowiadania o wizycie u lekarza;
potrafi wykorzystać zgromadzone informacje w rozmowie z rówieśnikami;
dostrzega powiązania między nauką języka rosyjskiego a innymi dziedzinami życia.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe: użycie obrazu i dźwięku, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, powtarzanie konstrukcji, zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi, konstruowanie samodzielnej wypowiedzi;
strategie kognitywne: czytanie i słuchanie tekstu w celu znalezienia określonych informacji;
strategie kompensacyjne: skojarzenia, odgadywanie znaczenia słów na podstawie znajomości języka ojczystego;
strategie społeczne: współpraca uczniów podczas wykonywania zadań.
Metody i techniki nauczania:
Metody:
kognitywna;
praktyczna;
aktywizująca;
programowana.
Techniki:
udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
dialogi;
techniki multimedialne z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku;
zeszyt przedmiotowy.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do e‑materiału. Nauczyciel pyta uczniów, czy domyślają się, jaki będzie temat lekcji. Uczniowie formułują hipotezy i wymieniają nazwy wybranych dolegliwości.
Nauczyciel podaje cele lekcji, wprowadza uczniów do tematu wizyty u lekarza i rozmowy o dolegliwościach.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem z części „Przeczytaj”, po czym nauczyciel wprowadza ćwiczenia przedkomunikacyjne – leksykalne i gramatyczne (ćwiczenia polegające na doborze polskich odpowiedników do rosyjskich słów i wyrażeń, uzupełnieniu zdań poznanymi jednostkami leksykalnymi; weryfikacji stwierdzeń w odniesieniu do tekstu). Następnie nauczyciel prosi jednego z uczniów o odtworzenie treści tekstu w 1. osobie liczby pojedynczej w czasie teraźniejszym. Zwraca przy tym uwagę na podlinkowane w tekście wyrazy i wyrażenia, które staną się podstawą do tworzenia własnych opowiadań o wizycie u lekarza. W dalszej kolejności wybrani uczniowie próbują formułować krótkie wypowiedzi na temat swojej ostatniej wizyty u lekarza.
Uczniowie analizują informacje zawarte na mapie pojęć (multimedium).
Uczniowie tworzą zdania w czasie teraźniejszym i przeszłym z każdym poznanym wyrażeniem.
Uczniowie, wykorzystując materiał językowy z mapy pojęć, tworzą własne wypowiedzi na temat wizyty u lekarza.
W ramach przećwiczenia materiału leksykalnego z mapy pojęć uczniowie wykonują polecenia do multimedium (łączenie wyrazów w celu tworzenia poprawnych zwrotów; uzupełnianie tekstu odpowiednimi wyrazami; tworzenie zdań).
W celu utrwalenia materiału wprowadzonego na lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia z części „Sprawdź się” (dobór tekstu do ilustracji; wstawianie do tekstu wyrażeń z podanej listy; rozszyfrowanie anagramów; ustawianie w odpowiedniej kolejności replik dialogu; zaznaczanie stwierdzeń zawierających poprawną informację).
Faza podsumowująca:
Na zakończenie lekcji, w ramach podsumowania, nauczyciel prosi uczniów, by jeszcze raz przeanalizowali mapę pojęć. Uczniowie po kolei tworzą po jednym zdaniu z zakresu tematycznego zawartego w multimedium (zdania mogą dotyczyć np. opisu samopoczucia, dolegliwości, czynności wykonywanych przez chorego i pacjenta, czynności wykonywanych przez lekarza) .
Nauczyciel prosi uczniów, by w skali od 1 do 6 ocenili stopień realizacji celów lekcji:
Umiem opowiedzieć lekarzowi o swoich dolegliwościach.
Potrafię opowiedzieć o przebiegu wizyty u lekarza.
Wiem, jak doradzić koledze lub koleżance, gdy skarży się na złe samopoczucie.
Praca domowa:
Ćwiczenia 7. i 8. z części „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze: -
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
W trakcie lekcji mapa pojęć posłuży do rozwinięcia tematu. Będzie podstawą do tworzenia samodzielnych wypowiedzi na temat dolegliwości, wizyty u lekarza, a także diagnozy i rekomendacji.
Po lekcji mapa pojęć może być wykorzystana do powtórzenia słownictwa, do wykonania ćwiczeń 7. i 8. jako pracy domowej. Nauczyciel może poprosić uczniów, aby korzystając z mapy pojęć, przygotowali komiksy przedstawiające przebieg wizyty u lekarza.