Scenariusz zajęć

Autor: Robert Wróbel, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Co to są substancje bezpostaciowe?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje budowę ciał bezpostaciowych;

  • wyjaśnia różnice we właściwościach fizycznych między substancjami bezpostaciowymi a krystalicznymi;

  • porównuje budowę ciał bezpostaciowych i krystalicznych.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika gadająca ściana;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel rozdaje uczniom materiały przygotowane przed zajęciami (patrz materiały pomocnicze), a następnie zadaje uczniom pytanie: co mają wspólnego wszystkie te przedmioty i czy mogą mieć coś wspólnego z kisielem?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Generowanie pomysłów na postawione pytanie.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.

Faza realizacyjna:

  1. Analiza tekstu w dostępnych źródłach informacji, w tym e‑materiale na temat budowy i właściwości substancji bezpostaciowych, po czym nauczyciel inicjuje dyskusję. Tu powinno być odniesienie do ciał krystalicznych.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje arkusze papieru i mazaki. Uczniowie korzystają z dostępnych źródeł informacji oraz wykorzystują audiobuka podczas opracowania różnych typów substancji amorficznych z podaniem przykładów, koncentrując się na ich właściwościach i zastosowaniu. Po zakończonej pracy liderzy prezentują efekty pracy grupy z zastosowaniem techniki gadająca ściana.

  3. Nauczyciel zleca uczniom pracę samodzielną – wykonanie ćwiczeń w e‑materiale.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Przykładowe polecenia i pytania skierowane do uczniów: Co to są substancje amorficzne? Jaka jest różnica między substancjami amorficznymi a krystalicznymi? Jak zbudowane są substancje amorficzne?

  2. Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania, które gromadzą w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe ...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudności ...

Praca domowa:

Nauczyciel prosi aby uczniowie opisali dwa przykłady substancji bezpostaciowych i ich zastosowanie w życiu codziennym.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Audiobook może być wykorzystany w momencie przedstawienia zastosowań substancji amorficznych oraz podczas przygotowywania się do lekcji.

Materiały pomocnicze:

1. Przed zajęciami prowadzący przygotowuje różne materiały wykonane z plastiku: oprawki do okularów, gumka do mazania, butelka PET, może być kawałek materiału z domieszką polimeru, kalkulator, długopis, piórnik.
2. Arkusze papieru, mazaki, glutaki.
3. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co to są substancje amorficzne?

  • Jaka jest różnica między substancjami amorficznymi a krystalicznymi?

  • Jak zbudowane są substancje amorficzne?