Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Robert Wróbel, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Co to są substancje bezpostaciowe?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje budowę ciał bezpostaciowych;
wyjaśnia różnice we właściwościach fizycznych między substancjami bezpostaciowymi a krystalicznymi;
porównuje budowę ciał bezpostaciowych i krystalicznych.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
analiza tekstu źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel rozdaje uczniom materiały przygotowane przed zajęciami (patrz materiały pomocnicze), a następnie zadaje uczniom pytanie: co mają wspólnego wszystkie te przedmioty i czy mogą mieć coś wspólnego z kisielem?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Generowanie pomysłów na postawione pytanie.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Faza realizacyjna:
Analiza tekstu w dostępnych źródłach informacji, w tym e‑materiale na temat budowy i właściwości substancji bezpostaciowych, po czym nauczyciel inicjuje dyskusję. Tu powinno być odniesienie do ciał krystalicznych.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje arkusze papieru i mazaki. Uczniowie korzystają z dostępnych źródeł informacji oraz wykorzystują audiobuka podczas opracowania różnych typów substancji amorficznych z podaniem przykładów, koncentrując się na ich właściwościach i zastosowaniu. Po zakończonej pracy liderzy prezentują efekty pracy grupy z zastosowaniem techniki gadająca ściana.
Nauczyciel zleca uczniom pracę samodzielną – wykonanie ćwiczeń w e‑materiale.
Faza podsumowująca
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Przykładowe polecenia i pytania skierowane do uczniów: Co to są substancje amorficzne? Jaka jest różnica między substancjami amorficznymi a krystalicznymi? Jak zbudowane są substancje amorficzne?
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania, które gromadzą w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe ...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudności ...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi aby uczniowie opisali dwa przykłady substancji bezpostaciowych i ich zastosowanie w życiu codziennym.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może być wykorzystany w momencie przedstawienia zastosowań substancji amorficznych oraz podczas przygotowywania się do lekcji.
Materiały pomocnicze:
1. Przed zajęciami prowadzący przygotowuje różne materiały wykonane z plastiku: oprawki do okularów, gumka do mazania, butelka PET, może być kawałek materiału z domieszką polimeru, kalkulator, długopis, piórnik.
2. Arkusze papieru, mazaki, glutaki.
3. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to są substancje amorficzne?
Jaka jest różnica między substancjami amorficznymi a krystalicznymi?
Jak zbudowane są substancje amorficzne?