Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jaka jest planeta najbliższa Słońcu? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych; 18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii; IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: 9) opisuje budowę Układu Słonecznego i jego miejsce w Galaktyce; posługuje się pojęciami jednostki astronomicznej, roku świetlnego i parseka; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | Game‑based learning |
Metody nauczania: | pogadanka, wzajemne nauczanie się przez uczniów |
Formy zajęć: | praca w parach |
Środki dydaktyczne: | urządzenia multimedialne dla par uczniów, stopery, rzutnik |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Co nazywamy Układem Słonecznym?”, „Co to są planety skaliste?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoczyna zajęcia od pytania: Jaka jest najbliższa Słońcu planeta? Nauczyciel prowadzi otwartą krótką dyskusję na temat Merkurego notując na tablicy fakty z dotychczasowej wiedzy, które przytaczają uczniowie (nie wszyscy uczniowie muszą się z nimi zgadzać). Nauczyciel pyta uczniów, czego chcieliby się dowiedzieć o Merkurym? Co byłoby dla nich ciekawe? Na tablicy wypisane zostają cele lekcji w oparciu o opinie uczniów. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie w parach rozgrywają grę edukacyjną z tego e‑materiału. Każda para notuje swój wynik i czas przebiegu gry. Nauczyciel tworzy ranking: wygrywa para, która miała najwięcej punktów i najlepszy czas. Nauczyciel kontroluje każdy etap gry i tworzy zestawienie zagadnień, z którymi uczniowie radzili sobie najsłabiej. Można zrobić to zestawienie na podstawie opinii samych uczniów. Nauczyciel przeprowadza pogadankę połączoną z dyskusją na tematy, które najbardziej zaciekawiły uczniów oraz sprawiły im największą trudność w grze. Uczniowie biorą czynny udział w pogadance – jeżeli, ktoś z uczniów zna interesujący fakt o Merkurym prezentuje go klasie. Uczniowie sprawdzają, czy fakty przedstawione na początku lekcji – zanotowane na tablicy, są zgodne z prawdą. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel prezentuje w zwartej i jasnej formie najważniejsze cechy charakterystyczne Merkurego w oparciu o propozycje uczniów. Uczniowie rozwiązują zad. 1‑5 z zestawu ćwiczeń - w parach dobranych przez nauczyciela: osoba, która miała najlepszy wynik w grze z osobą z najsłabszym wynikiem. Dobór w pary powinien mieć na celu zmobilizowanie uczniów do wzajemnego uczenia. Nauczyciel pyta uczniów, czy osiągnęli postawione cele, w jakim stopniu pogłębili swoją wiedzę na temat Merkurego. Każdy e‑materiał o planetach zawiera gry edukacyjne bazujące na pytaniach i odpowiedziach. Nauczyciel może połączyć rozgrywki gry o każdej planecie. | |
Praca domowa: | |
Zad. 6‑10 z zestawu ćwiczeń, wykonane w oparciu o tekst e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Grę edukacyjną uczniowie mogą wykorzystać w domu w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości o Merkurym. |