Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Krzyżówki jednogenowe – ćwiczenia
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz pojęcia allelu dominującego i allelu recesywnego.
Wyjaśnisz, czym są genotyp i fenotyp.
Omówisz prawo czystości gamet.
Rozwiążesz krzyżówki jednogenowe, korzystając z kwadratu Punnetta.
Zapiszesz i przeanalizujesz krzyżówki.
Określisz prawdopodobieństwo wystąpienia określonych genotypów i fenotypów oraz stosunek fenotypowy w pokoleniach potomnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
analiza grafiki interaktywnej;
prezentacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Krzyżówki jednogenowe – ćwiczenia”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 2 z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Prowadzący lekcję wyświetla treści z sekcji „Wprowadzenie”. Informuje uczniów o planowanym przebiegu lekcji i przedstawia kryteria sukcesu.
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel zapisuje na tablicy następujące pytania:
– Czym różnią się allel dominujący i recesywny?
– Czym są genotyp i fenotyp?
– Na czym polega prawo czystości gamet?
Uczniowie, pracując w parach, wspólnie przygotowują odpowiedzi na zadane pytania. Chętni wypowiadają się na forum klasy. Nauczyciel podsumowuje odpowiedzi uczniów.
Faza realizacyjna:
Prezentacja. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Zadaniem każdego zespołu jest przygotowanie krótkiej prezentacji na przydzielony temat:
– grupa I – dominacja zupełna;
– grupa II – dziedziczenie cech sprzężonych z płcią;
– grupa III – dominacja częściowa, kodominacja i allele wielokrotne.
Prezentacja przygotowana na podstawie e‑materiału oraz zasobów internetowych powinna zawierać krótkie omówienie zagadnienia z podaniem odpowiednich przykładów. Uczniowie mogą wykorzystać grafiki zawarte w e‑materiale.
Grupy prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel ocenia poprawność każdej prezentacji, wskazuje błędy, uzupełnia brakujące informacje.Praca z grafiką interaktywną. Nauczyciel wyświetla pierwszą grafikę interaktywną, dotyczącą dziedziczenia barwy kwiatów u grochu, i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by pracując samodzielnie, wyjaśnili, dlaczego w pokoleniu FIndeks dolny 11 otrzymujemy 100% czerwonych kwiatów (polecenie nr 1) oraz jakie znaczenie ma wykonywanie krzyżówki testowej (polecenie nr 2). Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązania z osobą z pary.
Następnie nauczyciel wyświetla drugą grafikę interaktywną, dotyczącą dziedziczenia grupy krwi u człowieka, i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by pracując w parach, określili, jaki rodzaj dziedziczenia przedstawiono na powyższej grafice (polecenie nr 3), oraz wyjaśnili, dlaczego mężczyzna mający grupę krwi AB nie może być ojcem dziecka, które ma grupę krwi 0 (polecenie nr 4). Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 7 (polegające na zapisaniu odpowiedniej krzyżówki genowej i określeniu grupy krwi, jaka wystąpi u dzieci opisanych rodziców) oraz nr 8 (polegające na określeniu, jakie nasiona będą miały rośliny powstałe w wyniku opisanej krzyżówki) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i formułują wspólne uzasadnienia. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowy tok rozumowania. Chętni prezentują odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 5 (w którym mają za zadanie wskazać – na podstawie podanych grup krwi rodziców – które dziecko należy do której pary) z sekcji „Sprawdź się”. Chętne osoby prezentują swoją odpowiedź.
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, podsumowuje omawiany na lekcji materiał, wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 3, 4 i 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Nauczyciel może wykorzystać grafikę interaktywną do podsumowania lekcji.