Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: biologia

Temat: Krzyżówki jednogenowe – ćwiczenia

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VII. Genetyka klasyczna.
1. Dziedziczenie cech. Uczeń:
2) zapisuje i analizuje krzyżówki (w tym krzyżówki testowe) oraz określa prawdopodobieństwo wystąpienia określonych genotypów i fenotypów oraz stosunek fenotypowy w pokoleniach potomnych, w tym cech warunkowanych przez allele wielokrotne;
3) przedstawia dziedziczenie jednogenowe, dwugenowe i wielogenowe (dominacja pełna, dominacja niepełna, kodominacja, współdziałanie dwóch lub większej liczby genów);
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XIV. Genetyka klasyczna.
1. Dziedziczenie cech. Uczeń:
3) zapisuje i analizuje krzyżówki (w tym krzyżówki testowe) oraz określa prawdopodobieństwo wystąpienia określonych genotypów i fenotypów oraz stosunek fenotypowy w pokoleniach potomnych, w tym cech warunkowanych przez allele wielokrotne;
4) przedstawia dziedziczenie jednogenowe, dwugenowe i wielogenowe (dominacja pełna, dominacja niepełna, kodominacja, współdziałanie dwóch lub większej liczby genów);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz pojęcia allelu dominującego i allelu recesywnego.

  • Wyjaśnisz, czym są genotyp i fenotyp.

  • Omówisz prawo czystości gamet.

  • Rozwiążesz krzyżówki jednogenowe, korzystając z kwadratu Punnetta.

  • Zapiszesz i przeanalizujesz krzyżówki.

  • Określisz prawdopodobieństwo wystąpienia określonych genotypów i fenotypów oraz stosunek fenotypowy w pokoleniach potomnych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • analiza grafiki interaktywnej;

  • prezentacja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Krzyżówki jednogenowe – ćwiczenia”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 2 z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Prowadzący lekcję wyświetla treści z sekcji „Wprowadzenie”. Informuje uczniów o planowanym przebiegu lekcji i przedstawia kryteria sukcesu.

  2. Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel zapisuje na tablicy następujące pytania:
    – Czym różnią się allel dominujący i recesywny?
    – Czym są genotyp i fenotyp?
    – Na czym polega prawo czystości gamet?
    Uczniowie, pracując w parach, wspólnie przygotowują odpowiedzi na zadane pytania. Chętni wypowiadają się na forum klasy. Nauczyciel podsumowuje odpowiedzi uczniów.

Faza realizacyjna:

  1. Prezentacja. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Zadaniem każdego zespołu jest przygotowanie krótkiej prezentacji na przydzielony temat:
    – grupa I – dominacja zupełna;
    – grupa II – dziedziczenie cech sprzężonych z płcią;
    – grupa III – dominacja częściowa, kodominacja i allele wielokrotne.
    Prezentacja przygotowana na podstawie e‑materiału oraz zasobów internetowych powinna zawierać krótkie omówienie zagadnienia z podaniem odpowiednich przykładów. Uczniowie mogą wykorzystać grafiki zawarte w e‑materiale.
    Grupy prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel ocenia poprawność każdej prezentacji, wskazuje błędy, uzupełnia brakujące informacje.

  2. Praca z grafiką interaktywną. Nauczyciel wyświetla pierwszą grafikę interaktywną, dotyczącą dziedziczenia barwy kwiatów u grochu, i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by pracując samodzielnie, wyjaśnili, dlaczego w pokoleniu FIndeks dolny 1 otrzymujemy 100% czerwonych kwiatów (polecenie nr 1) oraz jakie znaczenie ma wykonywanie krzyżówki testowej (polecenie nr 2). Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązania z osobą z pary.

  3. Następnie nauczyciel wyświetla drugą grafikę interaktywną, dotyczącą dziedziczenia grupy krwi u człowieka, i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by pracując w parach, określili, jaki rodzaj dziedziczenia przedstawiono na powyższej grafice (polecenie nr 3), oraz wyjaśnili, dlaczego mężczyzna mający grupę krwi AB nie może być ojcem dziecka, które ma grupę krwi 0 (polecenie nr 4). Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą.

  4. Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 7 (polegające na zapisaniu odpowiedniej krzyżówki genowej i określeniu grupy krwi, jaka wystąpi u dzieci opisanych rodziców) oraz nr 8 (polegające na określeniu, jakie nasiona będą miały rośliny powstałe w wyniku opisanej krzyżówki) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i formułują wspólne uzasadnienia. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowy tok rozumowania. Chętni prezentują odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 5 (w którym mają za zadanie wskazać – na podstawie podanych grup krwi rodziców – które dziecko należy do której pary) z sekcji „Sprawdź się”. Chętne osoby prezentują swoją odpowiedź.

  2. Nauczyciel wyświetla temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, podsumowuje omawiany na lekcji materiał, wyjaśnia wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia 3, 4 i 6 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:

  • Nauczyciel może wykorzystać grafikę interaktywną do podsumowania lekcji.