Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Formatowanie i sumowanie warunkowe w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zastosujesz formatowanie warunkowe, by oznaczyć powtarzające się wpisy.
Przeanalizujesz, jak działa celowe ukrycie wyniku.
Wyjaśnisz, jak użyć funkcji
SUMA.WARUNKÓW
, by zsumować komórki spełniające określone kryteria.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2003 (lub nowsze), LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Formatowanie i sumowanie warunkowe w arkuszu kalkulacyjnym”.
Uczniowie pobierają pliki zamieszczone w e‑materiale.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w obszarze poruszanego tematu, np.
– jak sprawdzić, czy określone dane zostały wprowadzone do rejestru dwa razy?
– co zrobić, by mieć pewność, że wszystkie elementy cząstkowe obliczeń zostaną uwzględnione w wyniku?
– jak sumować komórki z danego zakresu, które spełniają określone warunki?
Chętni lub wybrani uczniowie udzielają na nie odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Samouczek I”. Wykonują zamieszczone w niej polecenie 4. Chętne lub wybrane osoby podają przykłady innych sytuacji, w których można wykorzystać formatowanie warunkowe oraz usuwanie duplikatów.
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Samouczek II”. Wykonują zamieszczone w niej polecenie 4. Chętne lub wybrane osoby podają przykłady innych działań w arkuszach kalkulacyjnych, które można wykonać na więcej niż jeden sposób.
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Wykonują zamieszczone w niej ćwiczenie.
Chętne lub wybrane osoby omawiają swoje rozwiązania zadań przedstawionych w e‑materiale. Uczniowie metodą burzy mózgów szukają alternatywnych sposobów rozwiązań wybranych problemów.
Faza podsumowująca:
Chętna lub wybrana osoba podsumowuje zajęcia.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenia, wykorzystując alternatywne metody, które zostały zaproponowane w ramach burzy mózgów.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przygotować własne arkusze z danymi, na których będą pracować.