Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Maurycy Gast

Przedmiot: Informatyka

Temat: Formatowanie i sumowanie warunkowe w arkuszu kalkulacyjnym

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego i sposobów reprezentowania informacji.
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
c) gromadzi dane pochodzące z różnych źródeł w tabeli arkusza kalkulacyjnego, korzysta z różnorodnych funkcji arkusza w zależności od rodzaju danych, filtruje dane według kilku kryteriów, dobiera odpowiednie wykresy do zaprezentowania danych, analizuje dane, korzystając z dodatkowych narzędzi, w tym z tabel i wykresów przestawnych,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Zastosujesz formatowanie warunkowe, by oznaczyć powtarzające się wpisy.

  • Przeanalizujesz, jak działa celowe ukrycie wyniku.

  • Wyjaśnisz, jak użyć funkcji SUMA.WARUNKÓW, by zsumować komórki spełniające określone kryteria.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • ćwiczenia praktyczne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • oprogramowanie Microsoft Excel 2003 (lub nowsze), LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Formatowanie i sumowanie warunkowe w arkuszu kalkulacyjnym”.

  2. Uczniowie pobierają pliki zamieszczone w e‑materiale.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.

  2. Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w obszarze poruszanego tematu, np.
    – jak sprawdzić, czy określone dane zostały wprowadzone do rejestru dwa razy?
    – co zrobić, by mieć pewność, że wszystkie elementy cząstkowe obliczeń zostaną uwzględnione w wyniku?
    – jak sumować komórki z danego zakresu, które spełniają określone warunki?
    Chętni lub wybrani uczniowie udzielają na nie odpowiedzi.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Samouczek I”. Wykonują zamieszczone w niej polecenie 4. Chętne lub wybrane osoby podają przykłady innych sytuacji, w których można wykorzystać formatowanie warunkowe oraz usuwanie duplikatów.

  2. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Samouczek II”. Wykonują zamieszczone w niej polecenie 4. Chętne lub wybrane osoby podają przykłady innych działań w arkuszach kalkulacyjnych, które można wykonać na więcej niż jeden sposób.

  3. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Wykonują zamieszczone w niej ćwiczenie.

  4. Chętne lub wybrane osoby omawiają swoje rozwiązania zadań przedstawionych w e‑materiale. Uczniowie metodą burzy mózgów szukają alternatywnych sposobów rozwiązań wybranych problemów.

Faza podsumowująca:

  1. Chętna lub wybrana osoba podsumowuje zajęcia.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują polecenia, wykorzystując alternatywne metody, które zostały zaproponowane w ramach burzy mózgów.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą przygotować własne arkusze z danymi, na których będą pracować.