Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Ela Borowiec
Autorki scenariusza: Iza Michalak, Elżbieta Laskowska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Interests and Hobbies / Zainteresowania i hobby.
Grupa docelowa: klasa 5 SP
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne: I, II, III, V
Treści nauczania – cele szczegółowe: I.1, I.5, I.10, II.2, II.5, III.4, V.3, V.5, X, XI
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
[K2] Kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
[K4] Kompetencje cyfrowe.
[K5] Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane ze sportem i zainteresowaniami.
Uczeń umie opowiedzieć, jak spędza wolny czas.
Uczeń potrafi opisać, jakie zainteresowania/hobby realizuje lub jakie sporty uprawia w czasie wolnym od nauki.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat sportu i zainteresowań.
Uczeń kształtuje zrozumienie istoty rozwoju swoich zainteresowań i twórczego spędzania wolnego czasu.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście);
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części);
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu).
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne;
metoda kognitywna;
grywalizacja;
konstruktywizm;
konektywizm;
podejście humanistyczne;
podejście holistyczne.
Formy zajęć:
praca w parach;
praca w grupach;
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputer z dotępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w materiale, w tym gra edukacyjna;
tablica interaktywna.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel pyta uczniów: How do you spend your free time?
Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie wstępu i pierwszego akapitu tekstu What's Your Hobby? oraz udzielenie odpowiedzi na pytanie: What hobbies does Tomek have? What does he never do? Why? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali wypowiedź Martiny z drugiego akapitu tekstu What's Your Hobby? i odpowiedzieli na pytanie: What does Martina do when she wants to relax? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali trzeci akapit tekstu What's Your Hobby? i odpowiedzieli na pytanie: What are Sophie's hobbies? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali wypowiedź Antona z czwartego akapitu tekstu What's Your Hobby? i odpowiedzieli na pytanie: What does Anton do in his free time? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie ponownie czytają tekst What's Your Hobby?, a następnie wykonują Exercise 2 i 3 (Przeczytaj). W ćwiczeniu 3 uzasadniają odpowiedzi cytatami z tekstu.
Uczniowie analizują poszczególne akapity tekstu, wyjaśniają niezrozumiałe słownictwo, odnosząc się do słownika lub prosząc o pomoc nauczyciela.
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda z grup przygotowuje kilka pytań do przydzielonego akapitu. Nauczyciel sprawdza poprawność pytań, a następnie uczniowie wymieniają się pytaniami, tak że każda grupa otrzymuje zestaw pytań utworzony przez inną grupę. W grupach uczniowie odpowiadają na pytania.
Nauczyciel pyta uczniów, które z aktywności wymienionych w tekście wykonują/ chcieliby wykonywać, a które zupełnie ich nie interesują. Uczniowie odpowiadają na pytania w parach, a następnie relacjonują informacje uzyskane od kolegi/koleżanki na forum klasy.
Uczniowie przy pomocy nauczyciela ustalają zakres słownictwa z tekstu, którego wszyscy będą zobowiązani się nauczyć. W tym celu uczniowie najpierw dokonują selekcji słownictwa, pracując w parach, następnie w czwórkach i wreszcie na forum klasy. Dodatkowo mogą dokonać kategoryzacji wyrażeń według wymyślonych przez siebie kryteriów, takich jak np.: części mowy, wyrazy łatwe/trudne do zapamiętania itd.
Uczniowie wcielają się w jednego z bohaterów czytanki i prezentują ustnie wypowiedź wybranej osoby na forum klasy, wykorzystując słownictwo, które uznali za kluczowe.
Uczniowie zapoznają się z działem Gramatyka, a następnie wykonują Exercise 4 i 5 (Przeczytaj).
Wykorzystując przysłówki częstotliwości z działu Gramatyka, uczniowie piszą trzy zdania na temat aktywności, jakie wykonują w wolnym czasie. Dwa zdania powinny być fałszywe, jedno prawdziwe. Uczniowie odczytują je kolejno na forum klasy, a zadaniem pozostałych jest odgadnięcie, które zdania są nieprawdziwe.
W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Chętni uczniowie z każdej grupy podchodzą na przemian do na tablicy multimedialnej i odkrywają poszczególne pary kart w Memo. Za każdą odkrytą poprawnie parę kart nauczyciel przyznaje punkt danej grupie.
Uczniowie grają w grę edukacyjną i wykonują Exercise 2, 3, 4 (Gra edukacyjna).
Faza podsumowująca
Uczniowie wykonują Exercise 2 (Sprawdź się). Dodatkowo wymieniają pozostałe aktywności omówione w tekście What's Your Hobby?
Uczniowie wykonują Exercise 5 i 7 (Sprawdź się)
Praca domowa
Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród Exercise 1, 3, 4, 6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):
Write an e‑mail about your favourite hobby to a friend from England. In the e‑mail:
tell him/her what hobby it is;
inform him/her when you do it;
explain why you like it;
ask him/her about his/her favourite hobby.
Your answer should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej, bazując na grze edukacyjnej, uczniowie przygotowują krótką wypowiedź ustną o swoim hobby. Nie podają jego nazwy a jedynie opis np.
You can play/go/make it.It's good for your brain/body.You need a racket and a net to play it, etc.
Na początku kolejnej lekcji chętni uczniowie prezentują swoje opisy, a klasa stara się zgadnąć o jakim hobby jest mowa.