Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.8.1
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Warum nimmst du dieses Verkehrsmittel? / Dlaczego wybierasz ten środek komunikacji?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat środków lokomocji
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wymienia różnorodne środki komunikacji;
analizuje wypowiedzi na temat korzystania ze środków transportu;
opowiada o środkach komunikacji, którymi podróżuje.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
opowiada o swoich osobistych doświadczeniach.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);
strategie kognitywne:
stosowanie technik generatywnych do uświadamiania sobie struktury języka – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;
stosowanie technik strukturalnych – wybierania najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko w celu jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie, by znaleźć określone szczegóły;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia wyrazów i struktur w tekstach słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu przez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
strategie społeczne:
zadawanie pytań osobom o oczekiwanych większych umiejętnościach językowych (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów);
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
konstruktywizm;
podająca: opis, praca z tekstem, praca z ilustracją interaktywną;
aktywizująca: burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło główne fahren, a następnie w postaci mapy pojęć hasła poboczne: Womit? – Wie? – Wohin? – Warum? i prosi uczniów, aby kolejno podchodzili do tablicy i uzupełniali mapę pojęć własnymi propozycjami przykładów do haseł pobocznych.
Nauczyciel pyta uczniów, jaki temat lekcji proponują do zapisanej mapy pojęć, zadaje pytanie: Worüber werden wir im Unterricht sprechen? Was für ein Thema schlagt ihr vor? Uczniowie wypowiadają się i podają propozycje tematów na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z tekstem wprowadzającym oraz właściwym tematem lekcji.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z pierwszą częścią tekstu w części Przeczytaj – wpisem na blogu Adama, a następnie pyta: Was würdet ihr Adam antworten? Chętni uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z kolejną częścią tekstu – komentarzami pod wpisem Adama, a nastęnie sprawdzają indywidualnie stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 1 w części Przeczytaj. Uczniowie uzupełniają informacje w tabeli na podstawie przeczytanego tekstu.
Nauczyciel sprawdza stopień zrozumienia treści tekstu i pyta: Wie kommentieren die Leser Adams Blogbeitrag? Welche Verkehrsmittel benutzen sie und warum? Wybrani uczniowie podają przykłady na podstawie treści tekstu.
Uczniowie zapoznają się z Tipp zur Grammatik i przypominają sobie formy przymiotników i przysłówków w stopniu wyższym i najwyższym, a następnie sprawdzają stopień zrozumienia treści Tipp zur Grammatik, wykorzystując do tego Übung 2 w części Przeczytaj.
Uczniowie zapoznają się z Übung 3 oraz na osobnych karteczkach piszą odpowiedzi na pytania dotyczące ich ulubionego środka lokomocji. Karteczki z wypowiedziami zostają umieszczone na tablicy. Uczniowie podchodzą do tablicy i czytają wpisy na klasowym forum na temat środków lokomocji. Wybrani uczniowie odczytują po jednym przykładowym wpisie.
Nauczyciel prosi uczniów o przyjrzenie się zdjęciom środków lokomocji w ilustracji interaktywnej i pyta: Kennt ihr die Namen der Verkehrsmittel? Gebt sie an! Mit welchen Verkehrsmitteln seid ihr bereits gereist? Chętni uczniowie nazywają środki lokomocji, a kolejni – wybrani przez nauczyciela – odpowiadają na pytanie o doświadczenia dotyczące podróżowania.
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każda grupa losuje cztery środki lokomocji i zapoznaje się z ich opisem w ilustracji interaktywnej. Następnie przygotowuje wypowiedź na temat tych środków transportu, dodając do każdego opisu po jednym dodatkowym zdaniu, którego nie przeczytała w ilustracji interaktywnej. Przedstawiciele grup prezentują efekty pracy w grupie na forum klasy.
Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści ilustracji interaktywnej, wykorzystując do tego Übung 1 i 2 w części Ilustracja interaktywna. Uczniowie uzupełniają nazwy środków lokomocji w poszczególnych zdaniach oraz porządkują informacje o środkach lokomocji.
Uczniowie dobierają się w pary i zapoznają się z Übung 3 w części Ilustracja interaktywna. Uczniowie przygotowują wypowiedź dotyczącą środków lokomocji i przedstawiają ją koledze/koleżance. Wybrana para uczniów prezentuje te wypowiedzi na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Pierwszy uczeń losuje z pojemnika karteczkę z nazwą środka lokomocji i opisuje go, formułując 1–2 zdania. Kolejny uczeń dodaje zdanie, którego nie usłyszał od swojego poprzednika, a następnie losuje karteczkę z nazwą kolejnego środka lokomocji. Opisuje go także w 1–2 zdaniach. Kolejny uczeń dodaje własne zdanie i losuje kolejną karteczkę. Czynność powtarza się do wyczerpania wszystkich karteczek.
Praca domowa
Uczniowie formułują zakończenie zdań, wypowiadając się na temat publicznych środków lokomocji oraz środków transportu, oraz takich, z których korzystają w drodze do szkoły lub w czasie wolnym (Aufgabe 7 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej
Przed lekcją: uczniowie przygotowują słowniczek do ilustracji interaktywnej, np. listę nazw środków lokomocji.
W trakcie lekcji: na podstawie informacji zawartych w ilustracji interaktywnej uczniowie przygotowują swój własny ranking środków lokomocji, według wybranego przez siebie kryterium, np. najszybszy, najbezpieczniejszy, najtańszy, najbardziej przyjazny środowisku i przedstawiają argumenty uzasadniające tę kolejność.
Po lekcji: uczniowie mogą przygotować quiz w formie online na podstawie słownictwa zawartego w ilustracji interaktywnej lub rozszerzyć ilustrację o opis kolejnych 2–3 środków lokomocji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0