Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat lekcji: Rewitalizacja obszarów zdegradowanych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowanie miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.

Uczeń:

9) podaje przykłady procesów rewitalizacji obszarów zdegradowanych i proekologicznych rozwiązań w działalności rolniczej, przemysłowej i usługowej, podejmowanych na wybranych obszarach, w tym cennych przyrodniczo.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia proces rewitalizacji i wskazuje potrzebę przeprowadzania tego procesu,

  • wyjaśnia istotę identyfikacji obszarów zdegradowanych,

  • proponuje działania rewitalizacyjne.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Forma zajęć: praca w grupach,  praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiały pomocnicze

Ustawa o rewitalizacji z dnia 9 października 2015 roku, Dz. U. 2015, poz. 1777.

PRZEBIEG LEKCJI

Uczniowie na wcześniejszej lekcji otrzymują polecenie przeczytania e‑materiału. Każdy uczeń przed lekcją przygotowuje zestaw informacji na temat procesu rewitalizacji w miejscu, w którym mieszka (ewentualnie w sąsiedniej jednostce – w wyborze pomaga nauczyciel). Uczeń sprawdza, czy dla wybranej jednostki został opracowany program rewitalizacji, jakie są cele procesu i jakie obszary są nim objęte.

Faza wprowadzająca

  1. Sprawdzenie zadania domowego (opcjonalnie).

  2. Przedstawienie celu lekcji.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel kolejno omawia zagadnienia przedstawione w e‑materiale.

  2. Po przedstawieniu i wyjaśnieniu e‑materiału, nauczyciel w formie ustnej weryfikuje zrozumienie materiału przez uczniów.

  3. Nauczyciel przedstawia krótko informacje na temat procesu rewitalizacji we wskazanej miejscowości (jednostce).

  4. Nauczyciel dzieli uczniów na mniejsze grupy, w których omawiają jedno (przypisane przez nauczyciela) działanie rewitalizacyjne obszarów zdegradowanych w wyniku działalności przemysłowej, rolniczej lub usługowej przewidziane w wybranej jednostce. Zastanawiają się, dla kogo przeznaczone są te działania i czy mogą one przynieść pozytywne efekty.

  5. Podczas dyskusji wewnątrz grup uczniowie przygotowują krótką wypowiedź ustną dotyczącą przydzielonego działania.

  6. Każda grupa prezentuje na forum klasy uzyskane wyniki.

  7. Uczniowie zgłaszają kwestie, które są dla nich niezrozumiałe i podczas dyskusji wspólnie próbują znaleźć odpowiedzi na wskazane problemy. Nauczyciel w tej części lekcji pełni rolę moderatora, celem jest wzajemne uczenie się uczniów od siebie.

  8. Nauczyciel sprawdza zrozumienie przez uczniów istoty procesu rewitalizacji i umiejętność identyfikacji obszaru zdegradowanego.

Faza podsumowująca

  1. Przypomnienie celów lekcji.

  2. Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  3. Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  4. Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  1. Utrwalenie wiadomości zawartych w e‑materiale.

  2. Wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  3. Przygotowanie ulotki informacyjnej o potrzebie prowadzenia działań rewitalizacyjnych, tak aby przekonać do niej osoby, które posiadają zbyt małą wiedzę o rewitalizacji lub są jej przeciwne.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Materiał multimedialny zwarty w e‑materiale może być wykorzystana podczas powtórzenia materiału całego działu pt. „Człowiek a środowisko geograficzne”.