Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat lekcji: Rewitalizacja obszarów zdegradowanych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowanie miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.
Uczeń:
9) podaje przykłady procesów rewitalizacji obszarów zdegradowanych i proekologicznych rozwiązań w działalności rolniczej, przemysłowej i usługowej, podejmowanych na wybranych obszarach, w tym cennych przyrodniczo.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia proces rewitalizacji i wskazuje potrzebę przeprowadzania tego procesu,
wyjaśnia istotę identyfikacji obszarów zdegradowanych,
proponuje działania rewitalizacyjne.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Forma zajęć: praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
Materiały pomocnicze
Ustawa o rewitalizacji z dnia 9 października 2015 roku, Dz. U. 2015, poz. 1777.
PRZEBIEG LEKCJI
Uczniowie na wcześniejszej lekcji otrzymują polecenie przeczytania e‑materiału. Każdy uczeń przed lekcją przygotowuje zestaw informacji na temat procesu rewitalizacji w miejscu, w którym mieszka (ewentualnie w sąsiedniej jednostce – w wyborze pomaga nauczyciel). Uczeń sprawdza, czy dla wybranej jednostki został opracowany program rewitalizacji, jakie są cele procesu i jakie obszary są nim objęte.
Faza wprowadzająca
Sprawdzenie zadania domowego (opcjonalnie).
Przedstawienie celu lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel kolejno omawia zagadnienia przedstawione w e‑materiale.
Po przedstawieniu i wyjaśnieniu e‑materiału, nauczyciel w formie ustnej weryfikuje zrozumienie materiału przez uczniów.
Nauczyciel przedstawia krótko informacje na temat procesu rewitalizacji we wskazanej miejscowości (jednostce).
Nauczyciel dzieli uczniów na mniejsze grupy, w których omawiają jedno (przypisane przez nauczyciela) działanie rewitalizacyjne obszarów zdegradowanych w wyniku działalności przemysłowej, rolniczej lub usługowej przewidziane w wybranej jednostce. Zastanawiają się, dla kogo przeznaczone są te działania i czy mogą one przynieść pozytywne efekty.
Podczas dyskusji wewnątrz grup uczniowie przygotowują krótką wypowiedź ustną dotyczącą przydzielonego działania.
Każda grupa prezentuje na forum klasy uzyskane wyniki.
Uczniowie zgłaszają kwestie, które są dla nich niezrozumiałe i podczas dyskusji wspólnie próbują znaleźć odpowiedzi na wskazane problemy. Nauczyciel w tej części lekcji pełni rolę moderatora, celem jest wzajemne uczenie się uczniów od siebie.
Nauczyciel sprawdza zrozumienie przez uczniów istoty procesu rewitalizacji i umiejętność identyfikacji obszaru zdegradowanego.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości zawartych w e‑materiale.
Wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Przygotowanie ulotki informacyjnej o potrzebie prowadzenia działań rewitalizacyjnych, tak aby przekonać do niej osoby, które posiadają zbyt małą wiedzę o rewitalizacji lub są jej przeciwne.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Materiał multimedialny zwarty w e‑materiale może być wykorzystana podczas powtórzenia materiału całego działu pt. „Człowiek a środowisko geograficzne”.