Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.12.2
Autor e‑materiału: Martyna Mroczka
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Tytuł e‑materiału: Wow! Das gefällt mir! / Wow! To mi się podoba!
Poziom edukacyjny, klasa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2.
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wyrażania własnych opinii oraz upodobań.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencja w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
poda przykłady współczesnych wynalazków.
przedstawi wynalazek, który mu się podoba.
wyrazi opinię na temat współczesnych wynalazków.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
opinie i doświadczenia ucznia są ważnym elementem lekcji;
sam decyduje, czego będzie się uczył w domu poprzez wybór pracy domowej, co wspiera jego autonomię.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe;
strategie kognitywne;
strategie kompensacyjne.
Metody i techniki pracy:
podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;
praktyczna – opis fotografii, odpowiedzi na pytania;
aktywizująca – burza mózgów, dyskusja;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słownik tradycyjny lub internetowy,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej. Pyta uczniów, jakie znają wynalazki, z których z nich korzystają najczęściej, które ich zdaniem są najważniejsze.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj, a następnie wykonują ćwiczenia na rozumienie tekstu (Übung 1‑3 w części Przeczytaj).
Uczniowie słuchają pliku audio oraz sprawdzają, jak dobrze zrozumieli treść tekstu - (Übung 1 i 2 w części Plik audio). Nauczyciel zapisuje na tablicy przykładowe zdania np. Man kann aus altem Glas Schmuck machen. Następnie zapisuje te same zdania, wprowadzając zdanie ze spójnikiem dass, np.: Ich finde es toll, dass man aus altem Glas Schmuck machen kann. Zwraca uwagę uczniów na znaczenie spójnika dass i pozycję czasownika w zdaniu z dass. Następnie poleca zapoznanie się z Tipp zur Grammatik oraz dopasowania fragmentów zdań wprowadzających zdanie ze spójnikiem dass - Übung 3 z części Plik audio) oraz rozwiązanie Aufgabe 3 i 4 z części Sprawdź się (uczniowie układają zdania ze spójnikiem dass z rozsypanki wyrazowej oraz przeformułowują podane zdania proste na zdania ze spójnikiem dass).
Nauczyciel pyta uczniów, który z wymienionych w tekście czytanym oraz pliku audio wynalazków wydaje się uczniom najważniejszy i dlaczego.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne - pracują ze słownictwem i strukturami zawartymi w tekście i pliku audio.
c) Faza podsumowująca:
Alternatywa dla Aufgabe 7 z części Sprawdź się: Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych. Każda z grup losuje karteczkę, na której jest napisane jedno słowo, np. Plastikflasche, Holzkasten, T‑Shirt, alte CDs, alter Topf, Autoreifen, Marmeladenglas itp. Uczniowie wymyślają zastosowania wylosowanego przedmiotu. Wyniki pracy grupowej prezentowane i omawiane są na forum. Podczas prezentacji uczniowie rozpoczynają swoje wypowiedzi: Ich finde, dass .../ Wir finden, dass ...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 8: formułują zdania ze spójnikem dass (wyrażają opinię, uzyskują informację, wyrażanią upodobanie).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: Uczniowie, przed przystąpieniem do słuchania tekstu, mogą zapoznać się z transkrypcją nagrania. Jest to wskazane w przypadku uczniów z dysfunkcjami np. z wadą słuchu czy trudnościami z koncentracją uwagi. Dzięki wcześniejszemu zapoznaniu się z treścią nagrania, uczniowie będą mogli efektywniej brać udział w lekcji;
w trakcie lekcji: informacje zawarte w pliku audio mogą stanowić punkt wyjścia do dyskusji na temat współczesnych wynalazków;
po lekcji: kilkakrotne odsłuchanie pliku audio i powtarzanie wybranych sekwencji pozwoli pracować nad poprawną wymową i intonacją.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0