Numer e‑materiału: 2.6.12.2

Autor e‑materiału: Martyna Mroczka

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Tytuł e‑materiału: Wow! Das gefällt mir! / Wow! To mi się podoba!

Poziom edukacyjny, klasa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2.

Cel ogólny lekcji: Umiejętność wyrażania własnych opinii oraz upodobań.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencja w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • poda przykłady współczesnych wynalazków.

  • przedstawi wynalazek, który mu się podoba.

  • wyrazi opinię na temat współczesnych wynalazków.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • opinie i doświadczenia ucznia są ważnym elementem lekcji;

  • sam decyduje, czego będzie się uczył w domu poprzez wybór pracy domowej, co wspiera jego autonomię.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe;

  • strategie kognitywne;

  • strategie kompensacyjne.

Metody i techniki pracy:

  • podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;

  • praktyczna – opis fotografii, odpowiedzi na pytania;

  • aktywizująca – burza mózgów, dyskusja;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słownik tradycyjny lub internetowy,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej. Pyta uczniów, jakie znają wynalazki, z których z nich korzystają najczęściej, które ich zdaniem są najważniejsze.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj, a następnie wykonują ćwiczenia na rozumienie tekstu (Übung 1‑3 w części Przeczytaj).

  • Uczniowie słuchają pliku audio oraz sprawdzają, jak dobrze zrozumieli treść tekstu - (Übung 1 i 2 w części Plik audio). Nauczyciel zapisuje na tablicy przykładowe zdania np. Man kann aus altem Glas Schmuck machen. Następnie zapisuje te same zdania, wprowadzając zdanie ze spójnikiem dass, np.: Ich finde es toll, dass man aus altem Glas Schmuck machen kann. Zwraca uwagę uczniów na znaczenie spójnika dass i pozycję czasownika w zdaniu z dass. Następnie poleca zapoznanie się z Tipp zur Grammatik oraz dopasowania fragmentów zdań wprowadzających zdanie ze spójnikiem dass - Übung 3 z części Plik audio) oraz rozwiązanie Aufgabe 3 i 4 z części Sprawdź się (uczniowie układają zdania ze spójnikiem dass z rozsypanki wyrazowej oraz przeformułowują podane zdania proste na zdania ze spójnikiem dass).

  • Nauczyciel pyta uczniów, który z wymienionych w tekście czytanym oraz pliku audio wynalazków wydaje się uczniom najważniejszy i dlaczego.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne - pracują ze słownictwem i strukturami zawartymi w tekście i pliku audio.

c) Faza podsumowująca:

  • Alternatywa dla Aufgabe 7 z części Sprawdź się: Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych. Każda z grup losuje karteczkę, na której jest napisane jedno słowo, np. Plastikflasche, Holzkasten, T‑Shirt, alte CDs, alter Topf, Autoreifen, Marmeladenglas itp. Uczniowie wymyślają zastosowania wylosowanego przedmiotu. Wyniki pracy grupowej prezentowane i omawiane są na forum. Podczas prezentacji uczniowie rozpoczynają swoje wypowiedzi: Ich finde, dass .../ Wir finden, dass ...

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują Aufgabe 8: formułują zdania ze spójnikem dass (wyrażają opinię, uzyskują informację, wyrażanią upodobanie).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: Uczniowie, przed przystąpieniem do słuchania tekstu, mogą zapoznać się z transkrypcją nagrania. Jest to wskazane w przypadku uczniów z dysfunkcjami np. z wadą słuchu czy trudnościami z koncentracją uwagi. Dzięki wcześniejszemu zapoznaniu się z treścią nagrania, uczniowie będą mogli efektywniej brać udział w lekcji;

  • w trakcie lekcji: informacje zawarte w pliku audio mogą stanowić punkt wyjścia do dyskusji na temat współczesnych wynalazków;

  • po lekcji: kilkakrotne odsłuchanie pliku audio i powtarzanie wybranych sekwencji pozwoli pracować nad poprawną wymową i intonacją.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec