Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Sortowanie przez scalanie – zadania maturalne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz implementację algorytmu sortowania przez scalanie w pseudokodzie.
Rozwiążesz zadania typu maturalnego dotyczące sortowania przez scalanie.
Scharakteryzujesz algorytm sortowania przez scalanie i prześledzisz jego działanie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące (burza mózgów);
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka C++, w tym kompilator GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji) i Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio;
oprogramowanie dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji), w tym Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji);
oprogramowanie dla języka Python 3 (lub nowszej wersji), w tym PyCharm lub IDLE.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Sortowanie przez scalanie – zadania maturalne”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj” w kontekście programowania.
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematów i celów zajęć, przejście do wspólnego ustalenia kryteriów sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w obszarze poruszanego tematu. Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają sobie najważniejsze informacje dot. sortowania przez scalanie.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie w parach analizują rozwiązanie zadania z sekcji „Przeczytaj”. Następnie implementują je w wybranym języku programowania.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie wspólnie zapoznają się z przedstawionym w niej rozwiązaniem zadania nr 2 w postaci pseudokodu.
Ćwiczenia umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Ich zadaniem jest napisanie programu, który posortuje dane opisujące medale w podany w zadaniu sposób.
Ćwiczenie realizują w jednym z dostępnych języków programowania.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
– czym jest rekurencja?
– co oznacza indeks komórki?
–co to jest inkrementacja?
– na czym polega sortowanie przez scalanie?Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy w zakresie programowania.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują zadanie z sekcji „Prezentacja multimedialna” w postaci programu w języku C++, Java lub Python.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka C++.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla kompilatora GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Python 3 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania PyCharm lub IDLE.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Prezentacja multimedialna”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.