Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Widmo światła słonecznego |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Światło białe jako składowa barw”, „W jaki sposób możemy zinterpretować linie widmowe?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia, że światło jest falą elektromagnetyczną o takim zakresie długości fal, które są odbierane przez ludzkie oczy. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie pojęć opisujących fale elektromagnetyczne, jak długość fali i częstotliwość. Jeśli są warunki, pokazuje uczniom rozszczepienie światła białego w pryzmacie, jeśli nie – pokazuje to zjawisko za pomocą ilustracji. Nauczyciel wyjaśnia związek barwy światła z długością fali. Uczniowie przypominają prawo Snelliusa i w dyskusji dochodzą do wniosku, że rozszczepienie światła przy przechodzeniu przez granicę dwóch ośrodków spowodowane jest zależnością wartości współczynnika załamania światła od długości fali. Nauczyciel tłumaczy, czym jest krzywa rozkładu widmowego promieniowania słonecznego. Demonstruje tę krzywą, podkreślając, że promieniowanie słoneczne wykracza poza zakres światła widzialnego. Uczniowie określają, dla jakiej długości fali (barwy światła) występuje maksimum mocy promieniowania. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach rozwiązują zadanie 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń: 1 – 4 obowiązkowo i do wyboru jedno z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe mogą uczniowie wykorzystać przed lub po lekcji. |