Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.9.4
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Fremdsprachen lernen: Sprache als Medium der Kultur/Nauka języków obcych: Język jako medium kultury
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat języka jako elementu i nośnika kultury, najtrudniejszych języków świata oraz powodów, dla których warto się uczyć języków obcych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, w jaki sposób znajomość języków obcych umożliwia poznanie kultury danego kraju;
przedstawia powody nauki języka obcego, którego chciałby się uczyć;
zastanawia się, dlaczego w dzisiejszym świecie warto uczyć się języków obcych.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscowienie nowych wyrazów w kontekście;
tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
używanie obrazu i dźwięku;
strategie kognitywne:
ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie części zdania ze sobą, powtarzanie za nagraniem, naśladowanie rodzimych mówców, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (np. mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna).
Metody i formy nauczania:
podająca – wyjaśnianie,
aktywizująca – metoda kuli śnieżnej, dyskusja dydaktyczna – panelowa, burza mózgów,
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
zestaw kolorowych kartek.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy czteroosobowe, które będą pracować metodą kuli śnieżnej. Każda osoba otrzymuje małe karteczki w czterech różnych kolorach. Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy pojęcie Deutsch als Fremdsprache i prosi uczniów, aby zastanowili się nad czterema pytaniami:
Warum lernst du Deutsch? (kolor zielony),
Was motiviert dich zum Lernen? (kolor niebieski),
Was ist für dich schwierig? (kolor pomarańczowy),
Was haben Polnisch und Deutsch gemeinsam? (kolor żółty).
Uczniowie odpowiadają indywidualnie na pytania, zapisując je na kolorowych kartkach (każdą propozycję na osobnej karteczce).
Każda grupa, wykorzystując propozycje zgłoszone przez poszczególnych jej członków, tworzy wspólną mapę pojęć do głównego pojęcia. Grupy omawiają swoje mapy, starając się odnieść do wcześniej już prezentowanych (Bei uns ist es auch … wichtig./Wir haben aber keinen/keine/kein …/Die Idee haben wir auch aufgeschrieben./ …). Podczas wykonywania tego zadania nauczyciel wspiera uczniów, pomaga znaleźć odpowiednie zwroty i wyrażenia, wyjaśnia ewentualne problemy, a następnie krótko podsumowuje zebrane propozycje, zwracając szczególną uwagę na jedną z motywacji: związek języka z kulturą, możliwości poznania tradycji, zwyczajów, sztuki danego kraju.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tekstem Warum sollte man Fremdsprachen lernen?, szukając w nim informacji na pytanie postawione w tytule. Następnie porównują argumenty przedstawione w tekście w części Przeczytaj z odpowiedziami udzielonymi w poprzednim kroku (tworzenie mapy pojęć). Uczniowie w grupach zastanawiają się, co chcieliby dopisać do swojej mapy pojęć.
Nauczyciel prosi uczniów, aby w tych samych czteroosobowych grupach sporządzili listę pięciu języków obcych, które są ich zdaniem najtrudniejsze do opanowania, oraz wypisali powody, dla których uważają dany język za skomplikowany. Uczniowie prezentują swoje propozycje i uzasadniają swój wybór.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium i porównanie swoich pomysłów z przedstawionymi na mapie interaktywnej, a następnie o wykonanie zadań sprawdzających stopień zrozumienia tekstów i utrwalających wyrażenia i zwroty.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie utrwalają poznane wyrażenia i zwroty oraz przygotowują wypowiedź na temat: Język jako środek przekazywania kultury. Jak to rozumiesz w kontekście nauki języków obcych? (Aufgabe 7 w sekcji Sprawdź się). Nauczyciel prosi ochotników, aby zaprezentowali swoją opinię na forum.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 w sekcji Sprawdź się: piszą e‑mail do przyjaciela z Niemiec. Nauczyciel zachęca, aby uczniowie wykorzystali wskazówki dołączone do ćwiczenia.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:
przed lekcją: wprowadzenie do tematu nauki języków jako zachęta i motywacja (uczniowie w grupach stawiają hipotezy na temat, który język jest najłatwiejszy, a który najtrudniejszy w nauce);
w trakcie lekcji: na podstawie informacji zawartych w mapie interaktywnej uczniowie przygotowują w parach quiz na temat ciekawostek związanych z językami przedstawionymi w multimedium, następnie uczniowie wymieniają się quizami z innymi parami i odpowiadają na pytania;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu; uczniowie w grupach przygotowują krótkie wystąpienie, w którym dają porady, na co zwracać uwagę, ucząc się języków obcych, i informują, jakie korzyści niesie ze sobą nauka języka obcego.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0