Autor: Damian Stelmach

Przedmiot: Informatyka

Temat: Jak uzyskać adres IP?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) charakteryzuje sieć internet, jej ogólną budowę i usługi, opisuje podstawowe topologie sieci komputerowej, przedstawia i porównuje zasady działania i funkcjonowania sieci komputerowej typu klient‑serwer, peer‑to‑peer, opisuje sposoby identyfikowania komputerów w sieci.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przeanalizujesz sposoby uzyskiwania adresów IPv4.

  • Prześledzisz, jak przypisać adres IPv4 w systemie Windows.

  • Porównasz różnice między adresem dynamicznym i statycznym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • metody aktywizujące.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Jak uzyskać adres IP?”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o intuicyjną odpowiedź na pytanie o to, skąd można wziąć adres IP.

  2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu zawartego w sekcji „Przeczytaj”, jeśli nauczyciel - na podstawie raportu na platformie - uważa, że przygotowanie uczniów jest wystarczające, może pominąć tę czynność.Nauczyciel zadaje uczniom pytanie o prywatne i publiczne adresy IP. Prosi chętne lub wybrane osoby o scharakteryzowanie ich. W razie potrzeby uzupełnia wypowiedzi.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Multimedium bazowe”. Uczniowie wspólnie zapoznają się z animacją, która pokazuje proces uzyskiwania adresu IPv4 z serwera DHCP.

  3. Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.

  4. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o podsumowanie tego, jak uzyskuje się adres IP. Porównuje odpowiedź z tym, co uczniowie mówili na początku zajęć.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
    – jakie są różnice pomiędzy adresem dynamicznym i statycznym?
    – czym zajmuje się NASK?
    – jak nazywamy udzielenie na określony czas adresu IP klientowi usługi DHCP?

Praca domowa:

  1. W dostępnych źródłach uczniowie szukają najczęściej zgłaszanych błędów dot. IP i na podstawie swojej wiedzy próbują zdiagnozować problem oraz zaproponować rozwiązanie.

Wskazówki metodyczne:

  • Treści w sekcji „Animacja” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.