Dla nauczyciela
Autor: Damian Stelmach
Przedmiot: Informatyka
Temat: Jak uzyskać adres IP?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz sposoby uzyskiwania adresów IPv4.
Prześledzisz, jak przypisać adres IPv4 w systemie Windows.
Porównasz różnice między adresem dynamicznym i statycznym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Jak uzyskać adres IP?”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów o intuicyjną odpowiedź na pytanie o to, skąd można wziąć adres IP.
Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu zawartego w sekcji „Przeczytaj”, jeśli nauczyciel - na podstawie raportu na platformie - uważa, że przygotowanie uczniów jest wystarczające, może pominąć tę czynność.Nauczyciel zadaje uczniom pytanie o prywatne i publiczne adresy IP. Prosi chętne lub wybrane osoby o scharakteryzowanie ich. W razie potrzeby uzupełnia wypowiedzi.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Multimedium bazowe”. Uczniowie wspólnie zapoznają się z animacją, która pokazuje proces uzyskiwania adresu IPv4 z serwera DHCP.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o podsumowanie tego, jak uzyskuje się adres IP. Porównuje odpowiedź z tym, co uczniowie mówili na początku zajęć.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
– jakie są różnice pomiędzy adresem dynamicznym i statycznym?
– czym zajmuje się NASK?
– jak nazywamy udzielenie na określony czas adresu IP klientowi usługi DHCP?
Praca domowa:
W dostępnych źródłach uczniowie szukają najczęściej zgłaszanych błędów dot. IP i na podstawie swojej wiedzy próbują zdiagnozować problem oraz zaproponować rozwiązanie.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Animacja” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.