Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Maria Gniłka‑Somerlik

Przedmiot: Język polski

Temat: Tron we krwi. Japońska wersja Makbeta

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
3) rozumie i stosuje w tekstach retorycznych zasadę kompozycyjną (np. teza, argumenty, apel, pointa);
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
Lektura obowiązkowa
15) William Szekspir, Makbet, Romeo i Julia;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
3) rozpoznaje nawiązania do tradycji biblijnej i antycznej w kulturze współczesnej;
4) porównuje teksty kultury, uwzględniając różnorodne konteksty;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • przedstawia kontekst kulturowy dla filmu Tron we krwi;

  • charakteryzuje Washizu jako japońskiego odpowiednika Makbeta;

  • wskazuje cechy teatru nõ oraz szekspiryzmu w filmie Kurosawy;

  • redaguje recenzję filmu Tron we krwi Kurosawy.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

Przed lekcją zaleca się organizację klasowego (szkolnego) seansu filmu Tron we krwi Akiry Kurosawy. Uczniowie powinni dodatkowo powtórzyć lekturę Makbeta Williama Szekspira.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prosi uczniów, by przypomnieli sobie cechy różnicujące między teatrem antycznym a nowatorskim teatrem elżbietańskim reprezentowanym przez dramaturgię Szekspira. Po ogólnoklasowej dyskusji na temat tych różnic (to wiedza, która powinna być uczniom znana), nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach poznają jeszcze jeden rodzaj teatru, który miał klasyczne cechy w swojej kulturze, jest to rodzaj teatru japońskiego – teatr nõ. Uczniowie zapoznają się z „Prezentacją multimedialną”, z której dowiadują się o najważniejszych cechach tej dziedziny sztuki. Następnie zestawiają swoją wiedzę o teatrze antycznym i szekspirowskim i wykonują ćwiczenie 2. przyporządkowane do tego multimedium. Następnie nauczyciel informuje, że to zestawienie będzie kluczem do interpretacji dzieła filmowego Akiry Kurosawy Tron we krwi. Przedstawia cele lekcji, a jej temat zapisuje na tablicy.

Faza realizacyjna

Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” oraz audiobookiem. Po wykonaniu poleceń w sekcji multimedialnej („Audiobook”) wykonują dwie tabele. W pierwszej zestawią różnice kulturowe dzielące Szekspira i Kurosawę. W jej podsumowaniu zastanowią się, jakie uniwersalne wartości mogły być dla Kurosawy inspiracją do stworzenia japońskiej wersji Makbeta. W drugiej tabeli uczniowie dokonają porównania głównych postaci: Makbeta i Washizu. Wskazują na różnice i podobieństwa.

Faza podsumowująca

W fazie podsumowującej uczniowie mogą zestawić postaci Lady Makbet i Asaji – i poziom ich wpływu na decyzję męża. Ważne, by uczniowie dostrzegli także rolę Czarownicy, która w dramacie Szekspira – można rzec –współdzieli z Lady Makbet odpowiedzialność za podsunięcie myśli o zabójstwie Makbetowi. W dziele Kurosawy cała ta odpowiedzialność spoczywa na żonie Washizu.

Praca domowa:

W ramach pracy domowej uczniowie mogą napisać recenzję obejrzanego filmu – wykonać drugie polecenie do multimedium: „Prezentacja multimedialna”.

Materiały dodatkowe:

  • Akira Kurosawa – twórca japoński, twórca światowy, red. Wioletta Laskowska‑Smoczyńska, Piotr Kletowski, Kraków 2011.

  • Człowieczeństwo bez granic. Wymiary kultury w twórczości Akiry Kurosawy, red. Joanna Zaremba‑Penk, Marcin Lisiecki, Bydgoszcz 2015.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.