Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.9.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Auf dem Weihnachtsmarkt / Na jarmarku bożonarodzeniowym
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania produktów sprzedawanych na jarmarku bożonarodzeniowym
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie. | plenum, | 18 min | |
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej ilustrację jarmarku, ale nie ujawnia od razu całości, odsłania ją po kawałku (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie odgadują, co przedstawia ilustracja. | Inna propozycja: nauczyciel przygotowuje wydruk A3 ilustracji z jarmarkiem bożonarodzeniowym (po jednym na pięcioro uczniów), rozcina go na puzzle, uczniowie w grupach układają puzzle i na podstawie ilustracji domyślają się, jaki będzie temat lekcji. | ||
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję w języku polskim na temat jarmarku świątecznego: czy uczniowie słyszeli o takim jarmarku, czy kiedyś na nim byli, czy jest organizowany w ich miejscowości itp. | |||
Nauczyciel prezentuje tekst i ilustracje do tekstu (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Ochotnicy odnajdują wyraz oznaczający „jarmark” w języku niemieckim i uzupełniają na tablicy interaktywnej brakujące litery (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | |||
Uczniowie chórem powtarzają słowo der Weihnachtsmarkt (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | |||
Nauczyciel prezentuje kilka informacji o niemieckich jarmarkach i prezentuje na tablicy multimedialnej zdjęcia jarmarków z różnych niemieckich miast. | zdjęcia jarmarków | ||
Uczniowie wracają do tekstu o jarmarku i znajdują w nim nazwy produktów dostępnych na jarmarku. Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe i nazwy produktów. Uczniowie powtarzają. | zestaw kart obrazkowych dla każdej grupy | ||
Uczniowie dopasowują nazwy produktów do zdjęć (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | praca w grupach | ||
Nauczyciel prezentuje rymowankę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). Zwraca uwagę uczniów na kluczowe wyrazy: Waffeln, Lebkuchen, Kinderpunch, Wurst. Następnie uczniowie chórem odczytują tekst rymowanki (e‑materiał: Przeczytaj, Tipp). Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie produktów, które można kupić na jarmarku bożonarodzeniowym. Uczniowie zaprezentują swoje prace na zakończenie lekcji. | |||
Uczniowie wskazują, które z podanych produktów można określić jako süß (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | karta pracy | ||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie oglądają animację (e‑materiał: Animacja). Nauczyciel wyjaśnia w razie potrzeby nowe zwroty leksykalne. | praca w grupach | 15 min | |
Podczas kolejnego słuchania uczniowie układają zdjęcia w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Animacja, polecenie 1). | zestaw zdjęć dla każdej grupy | ||
Uczniowie słuchają wypowiedzi pana Abenteuera i powtarzają (e‑materiał: Animacja, polecenie 2). | plenum | ||
Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe z różnymi gorącymi rzeczami (gorące napoje, potrawy itp.). Uczniowie wspólnie mówią: Das ist heiß. | karty obrazkowe | ||
Uczniowie umieszczają podpisy na obrazku (e‑materiał: Animacja, polecenie 3). | karta pracy (obrazek + dwa paseczki z napisami), klej | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie odnajdują właściwy cień, następnie nazywają produkty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w parach | 12 min | karta pracy (potrawa i cztery cienie) |
Uczniowie grupują wyrazy według kategorii: gorące/słodkie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | koperta z karteczkami, na każdej karteczce jedno słowo, karta pracy z dwoma zbiorami podpisanymi: Sie sind heiß/Sie sind süß | ||
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej zdjęcia dwóch grup produktów: gorących i słodkich. Ochotnicy zgłaszają się i mówią: Sie sind heiß/ Sie sind süß (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi uczniów o zaprezentowanie swoich rysunków produktów, które można kupić na jarmarku bożonarodzeniowym. Uczniowie podpisują produkty: heiß/süß. | plenum | zdjęcia | |
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie.
plenum,
praca indywidualna
18 min
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej ilustrację jarmarku, ale nie ujawnia od razu całości, odsłania ją po kawałku (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie odgadują, co przedstawia ilustracja.
Inna propozycja: nauczyciel przygotowuje wydruk A3 ilustracji z jarmarkiem bożonarodzeniowym (po jednym na pięcioro uczniów), rozcina go na puzzle, uczniowie w grupach układają puzzle i na podstawie ilustracji domyślają się, jaki będzie temat lekcji.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję w języku polskim na temat jarmarku świątecznego: czy uczniowie słyszeli o takim jarmarku, czy kiedyś na nim byli, czy jest organizowany w ich miejscowości itp.
Nauczyciel prezentuje tekst i ilustracje do tekstu (e‑materiał: Przeczytaj).
Ochotnicy odnajdują wyraz oznaczający „jarmark” w języku niemieckim i uzupełniają na tablicy interaktywnej brakujące litery (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
Uczniowie chórem powtarzają słowo der Weihnachtsmarkt (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
Nauczyciel prezentuje kilka informacji o niemieckich jarmarkach i prezentuje na tablicy multimedialnej zdjęcia jarmarków z różnych niemieckich miast.
zdjęcia jarmarków
Uczniowie wracają do tekstu o jarmarku i znajdują w nim nazwy produktów dostępnych na jarmarku. Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe i nazwy produktów. Uczniowie powtarzają.
zestaw kart obrazkowych dla każdej grupy
Uczniowie dopasowują nazwy produktów do zdjęć (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
praca w grupach
Nauczyciel prezentuje rymowankę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). Zwraca uwagę uczniów na kluczowe wyrazy: Waffeln, Lebkuchen, Kinderpunch, Wurst. Następnie uczniowie chórem odczytują tekst rymowanki (e‑materiał: Przeczytaj, Tipp). Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie produktów, które można kupić na jarmarku bożonarodzeniowym. Uczniowie zaprezentują swoje prace na zakończenie lekcji.
Uczniowie wskazują, które z podanych produktów można określić jako süß (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
karta pracy
Faza realizacyjna
Uczniowie oglądają animację (e‑materiał: Animacja). Nauczyciel wyjaśnia w razie potrzeby nowe zwroty leksykalne.
praca w grupach
15 min
Podczas kolejnego słuchania uczniowie układają zdjęcia w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).
zestaw zdjęć dla każdej grupy
Uczniowie słuchają wypowiedzi pana Abenteuera i powtarzają (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).
plenum
Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe z różnymi gorącymi rzeczami (gorące napoje, potrawy itp.). Uczniowie wspólnie mówią: Das ist heiß.
karty obrazkowe
Uczniowie umieszczają podpisy na obrazku (e‑materiał: Animacja, polecenie 3).
karta pracy (obrazek + dwa paseczki z napisami), klej
Faza podsumowująca
Uczniowie odnajdują właściwy cień, następnie nazywają produkty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w parach
12 min
karta pracy (potrawa i cztery cienie)
Uczniowie grupują słówka według kategorii: gorące/słodkie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
koperta z karteczkami, na każdej karteczce jedno słowo, karta pracy z dwoma zbiorami podpisanymi: Sie sind heiß/Sie sind süß
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej zdjęcia dwóch grup produktów: gorących i słodkich. Ochotnicy zgłaszają się i mówią: Sie sind heiß/ Sie sind süß (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi uczniów o zaprezentowanie swoich rysunków produktów, które można kupić na jarmarku bożonarodzeniowym. Uczniowie podpisują produkty: heiß/süß.
plenum
zdjęcia
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0