Numer e‑materiału: 1.2.9.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Auf dem Weihnachtsmarkt / Na jarmarku bożonarodzeniowym
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania produktów sprzedawanych na jarmarku bożonarodzeniowym

1
Cele wynikające z podstawy programowej
X. Edukacja językowa. Język obcy nowożytny.
1 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) święta i tradycje, mój kraj;
2 Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3 Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
5 W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
6 W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
2) przedstawia siebie i inne osoby – mówi np. jak się nazywa, ile ma lat, skąd pochodzi, co potrafi robić;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów;
4) stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe (np. wita się i żegna, dziękuje, prosi, przeprasza);
5) wyraża swoje upodobania.
7 W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.
8 Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.
9 Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).
10 Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.
11 Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa wybrane produkty sprzedawane na jarmarku bożonarodzeniowym;

  • określa, które potrawy są słodkie, a które gorące.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • na lekcji wykorzystane są atrakcyjne pomoce dydaktyczne;

  • ma możliwość porównania wybranych artefaktów w Polsce i Niemczech.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • grupowanie słów według kategorii.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca,

  • podejście komunikacyjne,

  • programowana – z użyciem komputera,

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym,

  • praca z plikiem audio,

  • animacja,

  • praca z kartami obrazkowymi,

– formy pracy:

  • plenum,

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (animacja),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • karty obrazkowe,

  • karty pracy,

  • koperta z karteczkami + karta pracy,

  • zdjęcia.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja

Nauczyciel prezentuje animację bez dźwięku. Uczniowie domyślają się, o czym jest mowa. Uczniowie uczą się dialogu na pamięć i odgrywają scenkę przed klasą.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie.

plenum,
praca indywidualna

18 min

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej ilustrację jarmarku, ale nie ujawnia od razu całości, odsłania ją po kawałku (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie odgadują, co przedstawia ilustracja.

Inna propozycja: nauczyciel przygotowuje wydruk A3 ilustracji z jarmarkiem bożonarodzeniowym (po jednym na pięcioro uczniów), rozcina go na puzzle, uczniowie w grupach układają puzzle i na podstawie ilustracji domyślają się, jaki będzie temat lekcji.

Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję w języku polskim na temat jarmarku świątecznego: czy uczniowie słyszeli o takim jarmarku, czy kiedyś na nim byli, czy jest organizowany w ich miejscowości itp.

Nauczyciel prezentuje tekst i ilustracje do tekstu (e‑materiał: Przeczytaj).

Ochotnicy odnajdują wyraz oznaczający „jarmark” w języku niemieckim i uzupełniają na tablicy interaktywnej brakujące litery (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Uczniowie chórem powtarzają słowo der Weihnachtsmarkt (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Nauczyciel prezentuje kilka informacji o niemieckich jarmarkach i prezentuje na tablicy multimedialnej zdjęcia jarmarków z różnych niemieckich miast.

zdjęcia jarmarków

Uczniowie wracają do tekstu o jarmarku i znajdują w nim nazwy produktów dostępnych na jarmarku. Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe i nazwy produktów. Uczniowie powtarzają.

zestaw kart obrazkowych dla każdej grupy

Uczniowie dopasowują nazwy produktów do zdjęć (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w grupach

Nauczyciel prezentuje rymowankę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). Zwraca uwagę uczniów na kluczowe wyrazy: Waffeln, Lebkuchen, Kinderpunch, Wurst. Następnie uczniowie chórem odczytują tekst rymowanki (e‑materiał: Przeczytaj, Tipp). Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie produktów, które można kupić na jarmarku bożonarodzeniowym. Uczniowie zaprezentują swoje prace na zakończenie lekcji.

Uczniowie wskazują, które z podanych produktów można określić jako süß (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

karta pracy

Faza realizacyjna

Uczniowie oglądają animację (e‑materiał: Animacja). Nauczyciel wyjaśnia w razie potrzeby nowe zwroty leksykalne.

praca w grupach

15 min

Podczas kolejnego słuchania uczniowie układają zdjęcia w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).

zestaw zdjęć dla każdej grupy

Uczniowie słuchają wypowiedzi pana Abenteuera i powtarzają (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).

plenum

Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe z różnymi gorącymi rzeczami (gorące napoje, potrawy itp.). Uczniowie wspólnie mówią: Das ist heiß.

karty obrazkowe

Uczniowie umieszczają podpisy na obrazku (e‑materiał: Animacja, polecenie 3).

karta pracy (obrazek + dwa paseczki z napisami), klej

Faza podsumowująca

Uczniowie odnajdują właściwy cień, następnie nazywają produkty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

12 min

karta pracy (potrawa i cztery cienie)

Uczniowie grupują wyrazy według kategorii: gorące/słodkie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

koperta z karteczkami, na każdej karteczce jedno słowo, karta pracy z dwoma zbiorami podpisanymi: Sie sind heiß/Sie sind süß

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej zdjęcia dwóch grup produktów: gorących i słodkich. Ochotnicy zgłaszają się i mówią: Sie sind heißSie sind süß (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi uczniów o zaprezentowanie swoich rysunków produktów, które można kupić na jarmarku bożonarodzeniowym. Uczniowie podpisują produkty: heiß/süß.

plenum

zdjęcia

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie.

plenum,
praca indywidualna

18 min

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej ilustrację jarmarku, ale nie ujawnia od razu całości, odsłania ją po kawałku (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie odgadują, co przedstawia ilustracja.

Inna propozycja: nauczyciel przygotowuje wydruk A3 ilustracji z jarmarkiem bożonarodzeniowym (po jednym na pięcioro uczniów), rozcina go na puzzle, uczniowie w grupach układają puzzle i na podstawie ilustracji domyślają się, jaki będzie temat lekcji.

Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję w języku polskim na temat jarmarku świątecznego: czy uczniowie słyszeli o takim jarmarku, czy kiedyś na nim byli, czy jest organizowany w ich miejscowości itp.

Nauczyciel prezentuje tekst i ilustracje do tekstu (e‑materiał: Przeczytaj).

Ochotnicy odnajdują wyraz oznaczający „jarmark” w języku niemieckim i uzupełniają na tablicy interaktywnej brakujące litery (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Uczniowie chórem powtarzają słowo der Weihnachtsmarkt (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Nauczyciel prezentuje kilka informacji o niemieckich jarmarkach i prezentuje na tablicy multimedialnej zdjęcia jarmarków z różnych niemieckich miast.

zdjęcia jarmarków

Uczniowie wracają do tekstu o jarmarku i znajdują w nim nazwy produktów dostępnych na jarmarku. Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe i nazwy produktów. Uczniowie powtarzają.

zestaw kart obrazkowych dla każdej grupy

Uczniowie dopasowują nazwy produktów do zdjęć (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w grupach

Nauczyciel prezentuje rymowankę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). Zwraca uwagę uczniów na kluczowe wyrazy: Waffeln, Lebkuchen, Kinderpunch, Wurst. Następnie uczniowie chórem odczytują tekst rymowanki (e‑materiał: Przeczytaj, Tipp). Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie produktów, które można kupić na jarmarku bożonarodzeniowym. Uczniowie zaprezentują swoje prace na zakończenie lekcji.

Uczniowie wskazują, które z podanych produktów można określić jako süß (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

karta pracy

Faza realizacyjna

Uczniowie oglądają animację (e‑materiał: Animacja). Nauczyciel wyjaśnia w razie potrzeby nowe zwroty leksykalne.

praca w grupach

15 min

Podczas kolejnego słuchania uczniowie układają zdjęcia w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).

zestaw zdjęć dla każdej grupy

Uczniowie słuchają wypowiedzi pana Abenteuera i powtarzają (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).

plenum

Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe z różnymi gorącymi rzeczami (gorące napoje, potrawy itp.). Uczniowie wspólnie mówią: Das ist heiß.

karty obrazkowe

Uczniowie umieszczają podpisy na obrazku (e‑materiał: Animacja, polecenie 3).

karta pracy (obrazek + dwa paseczki z napisami), klej

Faza podsumowująca

Uczniowie odnajdują właściwy cień, następnie nazywają produkty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

12 min

karta pracy (potrawa i cztery cienie)

Uczniowie grupują słówka według kategorii: gorące/słodkie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

koperta z karteczkami, na każdej karteczce jedno słowo, karta pracy z dwoma zbiorami podpisanymi: Sie sind heiß/Sie sind süß

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej zdjęcia dwóch grup produktów: gorących i słodkich. Ochotnicy zgłaszają się i mówią: Sie sind heißSie sind süß (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi uczniów o zaprezentowanie swoich rysunków produktów, które można kupić na jarmarku bożonarodzeniowym. Uczniowie podpisują produkty: heiß/süß.

plenum

zdjęcia

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec