Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Góry zrębowe

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

2) Wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy epejrogeniczne, ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia powstawanie gór zrębowych i ich związek z górami fałdowymi;

  • charakteryzuje góry zrębowe;

  • rozróżnia na fotografii góry zrębowe.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem, burza mózgów

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu)

Materiały pomocnicze

  • Klimaszewski M., Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1978.

  • Książkiewicz M., Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.

  • Mizerski W., Geologia dynamiczna dla geografów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie wiadomości na temat gór fałdowych. Nawiązując do dzisiejszej lekcji, nauczyciel wyświetla wprowadzenie do niniejszego materiału.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel prosi uczniów, żeby w parach zapoznali się z multimedium bazowym oraz blokiem tekstowym niniejszego materiału. Prosi ich, żeby na tej podstawie w zeszytach zapisali etapy powstawania gór zrębowych. Po zakończonej pracy uczniowie prezentują swoje pomysły i porównują wyróżnione etapy. Następnie układają jedną wersję tego procesu i zapisują prawidłowe odpowiedzi na tablicy. Nad prawidłowym przebiegiem pracy czuwa nauczyciel.

  • Następnie nauczyciel wyświetla na ekranie budowę gór fałdowych na przykładzie schematu i fotografii (galeria grafik z podrozdziału: Powstawanie gór zrębowych). Uczniowie mają za zadanie w zeszytach narysować i opisać podobny schemat.

  • W kolejnym etapie nauczyciel inicjuje burzę mózgów na temat przykładów gór zrębowych. Uczniowie zgłaszają swoje pomysły pod kontrolą nauczyciela. Następnie nauczyciel wyświetla na ekranie galerię grafik z części „Przeczytaj” pt. Przykłady gór zrębowych.

  • Następnie prosi, żeby uczniowie po obejrzeniu zdjęć ustalili w parach cechy charakterystyczne gór zrębowych. Po zakończonej pracy chętni uczniowie zgłaszają swoje pomysły. Nauczyciel komentuje je, posługując się fragmentem bloku tekstowego materiału pt. Charakterystyka gór zrębowych. Nawiązuje do historii powstawania Sudetów jako gór zrębowych leżących na obszarze Polski.

  • W następnym etapie lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują je. Niektóre z nich wymagają skorzystania z różnych źródeł informacji geograficznej. Nauczyciel udostępnia uczniom wybrane pozycje literatury, a także zapewnia dostęp do internetu (na przykład w uczniowskich tabletach).

Faza podsumowująca:

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.

  • Dodatkowo nauczyciel może w celu podsumowania wyświetlić na ekranie multimedium bazowe.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w parach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa:

  • Praca pisemna na temat porównania powstawania i cech charakterystycznych gór fałdowych i gór zrębowych na podstawie załączonej karty pracy. Uczniowie mogą dodatkowo przygotować odpowiednie grafiki.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Karta pracy niezbędna do wykonania pracy domowej

R1EcvOnGLcSPA

Karta pracy zawierająca dwa zadania niezbędne do wykonania pracy domowej.

Plik PDF o rozmiarze 37.24 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Grafika interaktywna może posłużyć uczniom w fazie realizacyjnej, a także w fazie podsumowującej lekcji. Może także znaleźć swoje zastosowanie podczas lekcji powtórzeniowej, lekcji podsumowującej typy genetyczne gór, a także lekcji poświęconej deformacjom tektonicznym.