Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Instytucje i mechanizmy ochrony praw człowieka w ramach Unii Europejskiej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa.

Uczeń:

6) charakteryzuje system ochrony praw człowieka Unii Europejskiej (Karta Praw Podstawowych, działania Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich) oraz Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie;

7) przedstawia argumenty na rzecz uniwersalności praw człowieka i analizuje zastrzeżenia formułowane przez jej przeciwników.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przeanalizuje dokumenty UE dotyczące systemu ochrony praw człowieka;

  • scharakteryzuje instytucje UE zajmujące się ochroną praw człowieka;

  • oceni rolę UE w zakresie ochrony praw człowieka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • kula śnieżna;

  • quiz;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Instytucje i mechanizmy ochrony praw człowieka w ramach Unii Europejskiej” i omówienie celów zajęć.

2. Uczniowie pracują metodą kuli śnieżnej. W parach przygotowują odpowiedź na pytanie zawarte we wprowadzeniu. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa odpowiedź.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Podsumowanie” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Uczniowie dzielą się na 5‑osobowe grupy, losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność.

2. Wybrana osoba czyta polecenie 1 z sekcji „Mapa myśli”. Po zapoznaniu się z poleceniem uczniowie dzielą się na grupy i opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie osoba reprezentująca wskazaną (lub zgłaszającą się) grupę prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.

3. Klasa krótko dyskutuje, oceniając skuteczność pozasądowych mechanizmów ochrony praw człowieka w UE. Wnioski z rozmowy są zapisywane w odpowiedzi do ćw. 1 pod multimedium. Uczniowie w parach przygotowują argumenty do dyskusji na temat systemu ochrony praw człowieka w UE: czy jest to system skuteczny? Dyskutują, a następnie wybrane osoby przedstawiają wnioski.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie kończą zdanie: „System ochrony praw człowieka w UE jest jak…, ponieważ…”.

2. Uczniowie wypowiadają się na temat swojego zaangażowania w zajęcia. Wybranym osobom nauczyciel wystawia oceny.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

Sozański Jarosław, Prawa człowieka w Unii Europejskiej, Poznań 2013.

Jerzy Jaskiernia, Kamil Spryszak, Europejski system ochrony praw człowieka, Warszawa 2016.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Mapa myśli” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.