Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.1.4
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Ich wäre gern … / Chciałabym/chciałbym być…
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania planów na przyszłość oraz poglądów na życie za pomocą struktur językowych w Konjunktiv i Konditional .
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje wpisy na forach internetowych,
formułuje własne plany i cele na przyszłość,
opisuje swoje aktywności na forach internetowych.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji;
rozwija kreatywność;
otrzymuje informacje zwrotne dotyczące poprawności swoich wypowiedzi.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych – tworzenie asocjacji, kojarzenie pojęć, praca z mapą pojęć;
centralizowanie procesu uczenia – utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi;
pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu – np. poprzez szukanie pomocy u rozmówców, używanie mimiki i gestu, tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, dyskusja, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym;
aktywizująca: burza mózgów, praca z mapą myśli, przyspieszona kula śnieżna;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
puste karteczki,
multimedium (mapa pojęć),
arkusze papieru z pojęciami Lebensansichten i Lebenspläne;
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej „Czy wiesz, że…” na temat aktywności młodych osób z Niemiec na forach i czatach internetowych. Następnie pyta, kto z uczniów udziela się w sieci.
Nauczyciel wykorzystuje metodę przyspieszonej kuli śnieżnej do zdefiniowania pojęć Lebensansichten i Lebenspläne. Nauczyciel przygotowuje dwa duże arkusze papieru, na jednym z nich zapisuje wyraz Lebenansichten, na drugim Lebenspläne. Następnie rozkłada arkusze w dowolnym miejscu sali na podłodze. Każdy uczeń podchodzi najpierw do jednego, później do drugiego arkusza i przyczepia na nim dwie karteczki z dowolnym skojarzeniem dotyczącym wyrazu zapisanego na arkuszu. Arkusze umieszczane są w widocznym miejscu dla uczniów. Uczniowie dobierani są w pary i zapisują na większych karteczkach definicję każdego pojęcia, korzystając ze skojarzeń widocznych na arkuszach. Karteczki z definicjami umieszczane są na arkuszu. Następnie uczniowie w grupach czteroosobowych wybierają najbardziej ich zdaniem trafne definicje pojęć Lebensansichten i Lebenspläne.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na ten temat, uczniowie na karteczkach zapisują swoje plany życiowe i naklejają je na tablicy. W ten sposób tworzą bazę zwrotów i pojęć związanych z tematem.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają początek tekstu. Nauczyciel zadaje pytanie: Worum geht es im Text? Was meinst du? Uczniowie snują przypuszczenia dotyczące dalszej części tekstu.
Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniku. Później zaznaczają, które ze zdań są prawdziwe, a które fałszywe (Übung 1 z sekcji Przeczytaj).
Nauczyciel dzieli uczniów na pary, uczniowie czytają tekst jeszcze raz i każda para uczniów przygotowuje dla innej pary zestaw pytań do tekstu. Zadaniem uczniów z drugiej pary jest udzielenie pisemnych odpowiedzi na zadane pytania. Po wykonaniu zadania listy z pytaniami „wracają” do autorów, którzy sprawdzają poprawność udzielonych odpowiedzi.
Uczniowie łączą zdania z odpowiednimi osobami (Übung 2 z sekcji Przeczytaj).
Nauczyciel przypomina uczniom zasady tworzenia zdań z użyciem Konjunktiv i Konditional . Następnie dzieli uczniów na grupy trzy-, czteroosobowe. Uczniowie w grupach odpowiadają na pytania (Übung 3 z sekcji Przeczytaj): Wenn du dich mit einer Person deiner Wahl treffen könntest, wer wäre das?/Wen würdest du auf eine einsame Insel mitnehmen?/Wenn du eine Million Euro auf dem Konto hättest, was würdest du damit tun? Warum?
Uczniowie zapisują odpowiedzi na kartce, następnie grupy prezentują odpowiedzi na pytania na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności odpowiedzi.
Uczniowie analizują w parach mapę pojęć, wymieniają słówka, które są im już znane. Następnie wybierają z listy wyrazy, których brakuje na mapie pojęć, i uzupełniają luki oraz zdania właściwymi wyrazami z listy (Übung 1 i 2 z sekcji Mapa pojęć).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Was würdest du in deinem Leben gern machen? Uczniowie po kolei udzielają odpowiedzi. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawne użycie trybu przypuszczającego.
Uczniowie w grupach przygotowują notatkę wizualną: Ich wäre gern … Uczniowie umieszczają plany wszystkich członków grupy związane z przyszłością na notatce. Grupy prezentują swoje notatki na forum klasy.
Praca domowa
Uczeń pisze wypracowanie na temat swoich poglądów na życie oraz planów na przyszłość i/lub przeprowadza wywiad/ankietę z koleżankami/kolegami z klasy/szkoły na ten temat. W czasie kolejnej lekcji uczeń przedstawi wyniki ankiety na forum klasy.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa, uporządkowanie go według kategorii, mogą to być kategorie np. gramatyczne: rzeczowniki, czasowniki itp. lub tematyczne: studia, rodzina, zawody;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm), uzupełnienie przygotowanych wcześniej zestawień słownictwa o zwroty z mapy pojęć; uczniowie mogą przygotować mapy myśli związane z życiem znanych osobistości: wyszukują w grupach informacje w Internecie na temat znanych osób, tworzą mapy myśli związane z daną osobistością, a następnie prezentują je na forum;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu; uczniowie piszą porady, jak dokonywać dobrych wyborów, najlepszych dla siebie, porady zapisują na kartkach (można użyć notatek wizualnych) i zawieszają je w sali lekcyjnej jako porady dla innych.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0