Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.11.1
Imię i nazwisko autora: Patrycja Doroszewska Olender
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Was fehlt dir?/Co ci dolega?
Grupa docelowa:: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności relacjonowania na temat chorób, ich objawów i leczenia.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opowie o swoich dolegliwościach;
wymieni zalecenia od lekarza;
stworzy wiadomość na czacie o swojej chorobie.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym;
eksponująca – techniki: ćwiczenia przedmiotowe;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji we Wprowadzeniu na temat funkcjonowania gabinetów lekarskich w Niemczech. Jako ciekawostkę podaje informację o istnieniu zawodu – Arzthelfer.
Nauczyciel poleca uczniom podanie znanych im wyrażeń do tematu Choroby, ich objawy i leczenie. Podane przez uczniów wyrazy i wyrażenia zapisuje na tablicy w formie mapy myśli.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie pracują z tekstem zamieszczonym w części Przeczytaj i rozwiązują zadania na rozumienie tekstu. Następnie dobierają się w pary i porównują swoje rozwiązania. W ten sposób uczniowie stanowią dla siebie źródło informacji i uczą się współpracy. Niejasne kwestie nauczyciel objaśnia na forum.
Uczniowie zapoznają się z plikiem audio oraz wykonują ćwiczenia utrwalające nowe słownictwo: zadania do multimedium oraz Aufgaben 7 i 8 z części Sprawdź się. Materiał ten będzie stanowił tzw. rusztowanie (ang. scaffolding), dostarczając zwrotów niezbędnych w zadaniu o charakterze produktywnym i otwartym.
Następnie nauczyciel proponuje ćwiczenie wykorzystujące elementy dramy: uczniowie przygotowują scenki „U lekarza”, w których jedna osoba wciela się w lekarza, druga zaś w pacjenta. W celu ułatwienia zadania nauczyciel jeszcze raz odtwarza plik audio. Zachęca uczniów do zanotowania zwrotów, które mogą być szczególnie przydatne do ułożenia scenki „U lekarza”.
W przypadku nauczania zdalnego uczniów należy wysłać do osobnych pokojów, aby mogli przygotować scenki. Nauczyciel odwiedza poszczególne pokoje, kontrolując pracę uczniów i udzielając wskazówek i wsparcia.
c) Faza podsumowująca
W ramach podsumowania uczniowie prezentują scenki „U lekarza” na forum.
W ramach ewaluacji lekcji odpowiadają sobie na pytania: Czego się dziś nauczyłem/nauczyłam? Co mnie zaskoczyło?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 9 z części Sprawdź się. W celu utrwalenia informacji i pisowni nowo poznanych wyrażeń i zwrotów konstruują wiadomość na czacie.
Ponieważ rozwijanie sprawności pisania zajmuje sporo czasu, warto tego typu zadania realizować w ramach pracy domowej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: warto zachęcić uczniów do zapoznania się z rozmową z pliku audio przed lekcją; poznanie tematu lekcji pozwoli szczególnie uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na pełniejsze uczestnictwo w lekcji;
w trakcie lekcji: pliki audio można wykorzystać do ćwiczenia wymowy i intonacji, podczas tej lekcji pliki audio będą pomocne w rozwijaniu umiejętności tworzenia wypowiedzi ustnych i sprawności rozumienia tekstów słuchanych;
po lekcji: plik audio można wykorzystać do powtórzenia słownictwa z zakresu „U lekarza”.