Numer e‑materiału: 2.6.11.1

Imię i nazwisko autora: Patrycja Doroszewska Olender

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Was fehlt dir?/Co ci dolega?

Grupa docelowa:: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności relacjonowania na temat chorób, ich objawów i leczenia.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opowie o swoich dolegliwościach;

  • wymieni zalecenia od lekarza;

  • stworzy wiadomość na czacie o swojej chorobie.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym;

  • eksponująca – techniki: ćwiczenia przedmiotowe;

  • kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji we Wprowadzeniu na temat funkcjonowania gabinetów lekarskich w Niemczech. Jako ciekawostkę podaje informację o istnieniu zawodu – Arzthelfer.

  • Nauczyciel poleca uczniom podanie znanych im wyrażeń do tematu Choroby, ich objawy i leczenie. Podane przez uczniów wyrazy i wyrażenia zapisuje na tablicy w formie mapy myśli.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie pracują z tekstem zamieszczonym w części Przeczytaj i rozwiązują zadania na rozumienie tekstu. Następnie dobierają się w pary i porównują swoje rozwiązania. W ten sposób uczniowie stanowią dla siebie źródło informacji i uczą się współpracy. Niejasne kwestie nauczyciel objaśnia na forum.

  • Uczniowie zapoznają się z plikiem audio oraz wykonują ćwiczenia utrwalające nowe słownictwo: zadania do multimedium oraz Aufgaben 7 i 8 z części Sprawdź się. Materiał ten będzie stanowił tzw. rusztowanie (ang. scaffolding), dostarczając zwrotów niezbędnych w zadaniu o charakterze produktywnym i otwartym.

  • Następnie nauczyciel proponuje ćwiczenie wykorzystujące elementy dramy: uczniowie przygotowują scenki „U lekarza”, w których jedna osoba wciela się w lekarza, druga zaś w pacjenta. W celu ułatwienia zadania nauczyciel jeszcze raz odtwarza plik audio. Zachęca uczniów do zanotowania zwrotów, które mogą być szczególnie przydatne do ułożenia scenki „U lekarza”.

  • W przypadku nauczania zdalnego uczniów należy wysłać do osobnych pokojów, aby mogli przygotować scenki. Nauczyciel odwiedza poszczególne pokoje, kontrolując pracę uczniów i udzielając wskazówek i wsparcia.

c) Faza podsumowująca

  • W ramach podsumowania uczniowie prezentują scenki „U lekarza” na forum.

  • W ramach ewaluacji lekcji odpowiadają sobie na pytania: Czego się dziś nauczyłem/nauczyłam? Co mnie zaskoczyło?

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują Aufgabe 9 z części Sprawdź się. W celu utrwalenia informacji i pisowni nowo poznanych wyrażeń i zwrotów konstruują wiadomość na czacie.

  • Ponieważ rozwijanie sprawności pisania zajmuje sporo czasu, warto tego typu zadania realizować w ramach pracy domowej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: warto zachęcić uczniów do zapoznania się z rozmową z pliku audio przed lekcją; poznanie tematu lekcji pozwoli szczególnie uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na pełniejsze uczestnictwo w lekcji;

  • w trakcie lekcji: pliki audio można wykorzystać do ćwiczenia wymowy i intonacji, podczas tej lekcji pliki audio będą pomocne w rozwijaniu umiejętności tworzenia wypowiedzi ustnych i sprawności rozumienia tekstów słuchanych;

  • po lekcji: plik audio można wykorzystać do powtórzenia słownictwa z zakresu „U lekarza”.