Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Odnawialne źródła energii
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Określisz różnicę pomiędzy nieodnawialnymi a odnawialnymi źródłami energii.
Wymienisz i scharakteryzujesz odnawialne źródła energii.
Określisz predyspozycje Polski w zakresie wykorzystania odnawialnych źródeł energii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
praca z filmem;
gra dydaktyczna;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Odnawialne źródła energii”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1 (polegającego na zaznaczeniu wszystkich określeń, które poprawnie opisują odnawialne źródła energii i ich wykorzystywanie) z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają cele lekcji i określają kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie przeczytanego e‑materiału wskazali przykłady odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii.
Faza realizacyjna:
Praca z filmem pt. „Odnawialne źródła energii”. Uczniowie zapoznają się z filmem wyświetlonym na tablicy interaktywnej. Następnie nauczyciel prosi podopiecznych, by pracując w parach, wyjaśnili, w jaki sposób otrzymuje się energię ze światła słonecznego. Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą. Wybrane zespoły przedstawiają swoje wyjaśnienia na forum klasy, a nauczyciel ocenia ich poprawność.
Uczniowie w grupach 4‑osobowych przygotowują odpowiedź na polecenie nr 3 – wyjaśniają, dlaczego geotermia nie stanowi podstawowego źródła energii w Polsce. Chętne zespoły przedstawiają swoje wyjaśnienia na forum klasy, a nauczyciel ocenia ich poprawność.
Praca w parach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w medium w sekcji „Film” układają pytania do quizu dla innych par. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską parę, np. ocenami z aktywności.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie interaktywne nr 8 (w którym mają za zadanie przeanalizować wykres i sformułować poprawny wniosek dotyczący zmian w bilansie energetycznym świata w latach od 1950 do 1980), a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Klasa wspólnie wykonuje mapę pojęć dotyczącą wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 2 do 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Uczniowie mogą wykorzystać film w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej.