Numer e‑materiału: Temat 129
Autor e‑materiału: Magdalena Pielach, Iwona Oleksa
Tytuł e‑materiału: Analiza dzieła malarskiego
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 2

Cel ogólny lekcji: W zakresie poznaczego obszaru rodwoju uczeń doskonali umiejętność rozumienia elementów kultury materialnej i duchowej oraz pojęć i symboli z nimi związanych poprzez opis dzieła malarskiego i tworzenie własnych obrazów inspirowanych dziełami znanych artystów malarzy.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
1) słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie;
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
2) układa i zapisuje opowiadanie złożone z 6–10 poprawnych wypowiedzeń w ramach zagadnień opracowanych podczas zajęć; opisuje np. osobę, przedmiot, element świata przyrody na podstawie własnych obserwacji lub lektury;
6) porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej według pierwszej i drugiej litery;
8) stosuje poprawną wielkość liter w zapisie tytułów utworów, książek, poznanych nazw geograficznych, imion i nazwisk;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
2) korzysta z różnych źródeł informacji, np. atlasów, czasopism dla dzieci, słowników i encyklopedii czy zasobów internetu i rozwija swoje zainteresowania;
V. Edukacja plastyczna
1 Osiągnięcia w zakresie percepcji wizualnej, obserwacji i doświadczeń. Uczeń:
1) wyróżnia w obrazach, ilustracjach, impresjach plastycznych, plakatach, na fotografiach:
a) kształty obiektów – nadaje im nazwę i znaczenie, podaje części składowe,
b) wielkości i proporcje, położenie obiektów i elementów złożonych, różnice i podobieństwa w wyglądzie tego samego przedmiotu w zależności od położenia i zmiany stanowiska osoby patrzącej na obiekt,
c) barwę, walor różnych barw, różnice walorowe w zakresie jednej barwy, fakturę,
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
2) maluje farbami, tuszami przy użyciu pędzli (płaskich, okrągłych), palców, stempli;
6) wykonuje prace, modele, rekwizyty, impresje plastyczne potrzebne do aktywności artystycznej i naukowej;
3 Osiągnięcia w zakresie recepcji sztuk plastycznych. Uczeń:
1) nazywa dziedziny sztuk plastycznych, np. malarstwo, rzeźbę, w tym dziedziny sztuki użytkowej, np. meblarstwo, tkactwo, ceramikę, hafciarstwo, architekturę, grafikę komputerową;
2) rozpoznaje i nazywa podstawowe gatunki dzieł malarskich i graficznych: pejzaż, portret, scena rodzajowa; nazywa wybrane przykłady dzieł znanych artystów: malarzy, rzeźbiarzy, architektów z regionu swego pochodzenia lub innych;
3) wyjaśnia pojęcia: oryginał czy kopia obrazu lub rzeźby; miniatura obrazu lub rzeźby; reprodukcja itp.; wskazuje miejsca prezentacji sztuk plastycznych
VII. Edukacja informatyczna
3 Osiągnięcia w zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi. Uczeń:
1) posługuje się komputerem lub innym urządzeniem cyfrowym oraz urządzeniami zewnętrznymi przy wykonywaniu zadania;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Wymienia elementy opisu obrazu.

  • Maluje obraz przedstawiający wybrane prace polowe w czasach współczesnych.

  • Wymienia materiały i narzędzia potrzebne do namalowania obrazu na płótnie.

  • Rozróżnia barwy ciepłe i zimne.

  • Wskazuje przedmioty z otoczenia w zimnych barwach.

  • Maluje obraz przedstawiający wiosenną łąkę, wykorzystując tylko ciepłe barwy.

  • Maluje kopię obrazu „Gwieździsta noc”.

  • Wykonuje plakat prezentujący twórczość wybranego malarza.

  • Wyszukuje w internecie nazwiska 3 polskich malarzy, malujących obrazy przedstawiające przyrodę.

  • Porządkuje nazwiska malarzy w kolejności alfabetycznej.

  • Zapisuje w zeszycie nazwiska malarzy.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.