Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Opcje polityczne w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa III

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wiedza geograficzna.

1. Rozumienie specjalistycznych pojęć i posługiwanie się terminami geograficznymi.

3. Identyfikowanie sieci powiązań przyrodniczych, społecznych, kulturowych, gospodarczych i politycznych w przestrzeni geograficznej.

4. Zaznajomienie z geoinformacyjnymi narzędziami analizy danych geograficznych.

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

5. Stawianie pytań, formułowanie i weryfikacja hipotez oraz proponowanie rozwiązań problemów dotyczących środowiska geograficznego.

8. Wykorzystywanie zdobytej wiedzy i umiejętności geograficznych w analizie i ocenie przemian przestrzeni geograficznej.

III. Kształtowanie postaw.

2. Kształtowanie przekonania o użyteczności edukacji geograficznej dla osobistego rozwoju człowieka oraz aktywności społecznej.

7. Przekonanie o potrzebie odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym i obywatelskim na rzecz rozwoju lokalnego, regionalnego oraz Polski.

Treści nauczania

XV. Zróżnicowanie społeczno‑kulturowe Polski: regiony etnograficzne, poziom życia, zachowania prokreacyjne Polaków, zalety i wady życia na wsi i w mieście, cechy miast, zaangażowanie w działalność społeczną, preferencje wyborcze, partycypacja społeczna, ubóstwo, wykluczenie i solidarność społeczna.

Uczeń:

8) analizuje przestrzenne zróżnicowanie preferencji wyborczych Polaków, wykorzystując technologie geoinformacyjne, i dyskutuje nad przyczynami tego zróżnicowania.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • rozpoznaje największe ugrupowania polityczne w Polsce i ramy programowe tych ugrupowań,

  • analizuje przestrzenne zróżnicowanie preferencji wyborczych Polaków oraz ocenia jego przyczyny,

  • charakteryzuje sposoby generowania poparcia dla konkretnych partii.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy zajęć: praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablet, dane statystyczne i mapy dotyczące wyborów w latach 2001, 2005, 2007, 2011, 2015, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

  • dane Państwowej Komisji Wyborczej dotyczące wyników wyborów parlamentarnych, pkw.gov.pl [dostęp online: 28.05.2020].

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Nauczyciel wprowadza w temat lekcji poprzez krótkie omówienie głównych partii politycznych w Polsce i najważniejszych punktów ich programów.

Faza realizacyjna

  • Omówienie zasad wykonania zadania. Zadaniem uczniów jest przeanalizowanie wyników wyborów parlamentarnych w Polsce w latach 2001‑2019, określenie przestrzennego zróżnicowania preferencji wyborczych Polaków oraz ich zmian w czasie i przestrzeni, a także ocena ich przyczyn.

  • Podział uczniów na 6 grup (liczebność grup określa nauczyciel); każda grupa analizuje wyniki wyborów do sejmu w danym roku wyborczym, określa przestrzenny rozkład wyników, identyfikuje jego przyczyny.

  • Rozdanie uczniom materiałów do analizy – mapy przedstawiające wyniki wyborów w poszczególnych latach, dane liczbowe/wykresy/mapy ilustrujące frekwencję, strukturę głosujących ze względu na płeć, wiek i wykształcenie (alternatywnie, w zależności od możliwości wykorzystania sprzętu komputerowego, uczniowie samodzielnie pozyskują te informacje ze strony Państwowej Komisji Wyborczej).

  • Wybranie liderów w grupach, których zadaniem jest przedstawienie na forum klasy poszczególnych grup wniosków i spostrzeżeń dotyczących przestrzennego rozkładu preferencji wyborczych w danym roku. Po zakończeniu każdego wystąpienia następuje krótka dyskusja, w której udział biorą pozostali uczniowie. Nauczyciel na bieżąco weryfikuje poprawność wypowiedzi, ukierunkowuje odpowiedzi, zadaje pytania pomocnicze, aktywizuje biernych uczniów.

  • Wyświetlenie przez nauczyciela na ekranie usytuowanych obok siebie map prezentujących wyniki wyborów w latach 2001‑2019 z uwzględnieniem dwóch głównych partii politycznych.

  • Burza mózgów z udziałem wszystkich uczniów, której celem jest określenie przyczyn zmian preferencji wyborczych w czasie i przestrzeni – giełda pomysłów.

  • Dyskusja na temat każdego rozwiązania i jego ocena; uczniowie wspólnie z nauczycielem wybierają najtrafniejsze rozwiązania i uzasadniają swoje stanowisko. Zadaniem nauczyciela jest czuwanie nad przebiegiem debaty i przestrzeganiem zasad, zadawanie pytań pomocniczych, wyciąganie wniosków, itp.

  • Zapoznanie się z treścią filmu edukacyjnego. Indywidualne wykonanie polecenia nr 1. Wybrani uczniowie prezentują swoje wypowiedzi.

  • Podsumowanie nauczyciela - celem jest wskazanie najważniejszych prawidłowości przestrzennego i czasowego zróżnicowania preferencji wyborczych Polaków oraz kompleksowa ocena jego przyczyn.

  • Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.

  • Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa

  • Dokończ ćwiczenia zawarte w e‑materiale.

  • Zapoznaj się z pozostałymi treściami z e‑materiału.

  • Praca pisemna. Zanalizuj wyniki wyborów do senatu w latach 2001‑2019. W tym celu skorzystaj z danych dostępnych na stronie Państwowej Komisji Wyborczej. Określ zmiany przestrzenne i czasowe, zidentyfikuj ich przyczynę i pisemnie przedstaw wnioski.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Zawarty w e‑materiale film może być wykorzystany jako jeden z elementów do wykorzystania podczas lekcji w ramach przedmiotu wiedzy o społeczeństwie.