Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Miłość aż za grób – Rok nieistnienia Bolesława Leśmiana
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
zinterpretuje wiersz Bolesława Leśmiana Rok nieistnienia i zastanowi się, dlaczego nadaje charakteru w twórczości poety;
omówi motyw śmierci zawarty w wierszu Leśmiana Rok nieistnienia;
dokona analizy wiersza, uwzględniając wątki filozofii egzystencjalnej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji, np.: Śmierć to zjawisko, które towarzyszy nam od zarania i traktowana jest jako niezbadana zagadka istnienia, dlatego też religie świata i systemy filozoficzne podejmują jej temat. Motyw śmierci bywa inspiracją, jest przedmiotem parafraz, interpretacji, refleksji wielu twórców. Najpierw jednak odwołajmy się do tego, co jest nam bliższe – do własnych obserwacji i doświadczeń odbiorców współczesnej literatury i sztuki, do dziedzin, w których śmierć jest jednym z uniwersalnych tematów.
Chętni uczniowie zabierają głos, a nauczyciel uzupełnia informacje (np. Różne ujęcia motywu śmierci w literaturze:
- Marcus Kusak, Złodziejka książek;
- Terry Pratchett, Mort;
- Miron Białoszewski, Wywiad;
Muzyka:
- Pink Floyd, The Great Gig In The Sky (album Dark Side of The Moon, 1973);
- Grzegorz Turnau, Śmierć na pięć lub Republika, Śmierć na pięć;
- O.S.T.R., Życie po śmierci (Autentycznie);
Sztuka:
- Zdzisław Beksiński, Pełzająca śmierć;
- Alina Szapocznikowa, Pogrzeb Aliny;
Film:
- Siódma pieczęć, reż. Ingmar Bergman;
- Katyń, reż. Andrzej Wajda;
- Pora umierać, reż. Dorota Kędzierzawska.
Warto podkreślić różne podejścia do śmierci.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie najważniejsze informacje.
Uczestnicy zajęć pracują w parach. Zapoznają się z prezentacją multimedialną. Uzupełniają mapę myśli hasłami nawiązującymi do motywu śmierci w literaturze. Posługują się omawianym wierszem Rok nieistnienia Bolesława Leśmiana.
Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe zespoły. Każdy z nich ma za zadanie dokonać analizy i interpretacji utworu Rok nieistnienia, korzystając z ćwiczeń w sekcji „Sprawdź się”. Po upływie ustalonego czasu liderzy grup prezentują odpowiedzi, nauczyciel może ocenić pracę uczniów.
Faza podsumowująca:
W dyskusji podsumowującej nauczyciel może zadać pytania:
- Jaką tematykę porusza Leśmian w swoich wierszach?
- Czy wszystkie słowa, „które u Leśmiana ze śmiercią się łączą, śmierć przede wszystkim oznaczają”?
Uczniowie notują w zeszytach wspólne ustalenia.Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa Schopenhauera, że śmierć jest prawdziwym duchem inspirującym i muzą filozofii. Czy zgadzasz się z nimi? Uzasadnij odpowiedź.
Materiały pomocnicze:
Michał Głowiński, Leśmian: poezja śmierci, [w:] „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja” 1977, nr 5‑6 (35‑36).
Poezje wybrane, oprac. J. Trznadel, Wrocław 1983.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.