Autorka e‑materiału: Kamila Wichrowska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: We Love Playing Board Games! / Kochamy grać w planszówki!

Grupa docelowa: klasa

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.5, 2.1, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 6.1, 6.3, 7, 8.1, 9, 11

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń nazywa wybrane gry i zabawy.

  2. Uczeń wymienia ważne zasady wspólnej zabawy.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń kształtuje wiedzę na temat zasad wspólnej zabawy.

  2. Uczeń rozwija zainteresowanie grami.

  3. Uczeń kształtuje postawę zdrowej rywalizacji i poszanowania zasad w grze i zabawie.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej, błąd jako narzędzie doskonalenia)

  3. strategie kompensacyjne (wykorzystanie domysłu językowego)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Przed lekcją nauczyciel przygotowuje kartki A3, przybory plastyczne do przygotowania gry, pionki i kostki dla drużyn czteroosobowych, magiczny kapelusz z wyrażeniami: no cheating/I win/ it’s not fair/it’s my turn/great idea/don’t worry, a także egzemplarze gier planszowych, o których będzie mowa w e‑materiale – jengę, domino, memory, taboo, snake and ladders, oraz duży szcześcian‑kostkę do gry.

  1. W ramach rozgrzewki nauczyciel prosi uczniów, żeby usiedli na podłodze w kręgu. Prezentuje kostkę i kolejne gry. Nazywa przedmioty i układa ja na środku. Prosi dzieci, żeby zamknęły oczy i chowa jedną z gier. Dzieci otwierają oczy i odpowiadają na pytanie: What is missing? Następnie schowana gra wraca na swoje miejsce, po czym nauczyciel chowa kolejną grę. 

  2. Nauczyciel wybiera rzutem kostki (zamiast zwykle używanej do tego celu miękkiej piłeczki) dziecko i zwraca się do niego: Please, roll the dice. Uczeń rzuca dużą kostką i liczy głośno, ile oczek na niej wypadło. Po czym rzuca kostkę do innej osoby i również mówi: Please, roll the dice. Zadaniem osoby, która rzuci kostkę, będzie głośne policzenie oczek.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 1 (Przeczytaj). Wskazuje ilustracje i odtwarza nagrania, a dzieci powtarzają po nauczycielu – raz głośno, raz szeptem.

  2. Nauczyciel odtwarza nagranie do historyjki (Przeczytaj), a uczniowie śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych. 

  3. Nauczyciel odtwarza historyjkę po raz drugi, tym razem zatrzymując nagranie po kluczowych zdaniach i prosi dzieci o powtórzenie treści. 

  4. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Przeczytaj). Odtwarza nagrania z ćwiczenia, a uczniowie wybierają prawidłową ilustrację. Jeśli za prawidłową uważają pierwszą ilustrację, podnoszą obie ręce do góry, jeśli drugą – wstają obok ławek. Ochotnicy podchodzą i nanoszą na tablicę prawidłową odpowiedź.

  5. Nauczyciel zapisuje na tablicy wyrażenia z czytanki: no cheating/I win/ it’s not fair/it’s my turn/great idea/don’t worry. Odczytuje wyrażenia i demonstruje je gestami, po czym prosi dzieci o powtórzenie każdego wyrażenia i gestu.  Następnie nauczyciel dzieli grupę na dwie drużyny, które przystąpią do pojedynku na kalambury. W pudełku/kapeluszu/magicznej torbie nauczyciel umieszcza kartki z wyrażeniami, które zostały zapisane na tablicy (każde w kilku egzemplarzach). Drużyny na zmianę wyznaczają reprezentantów, którzy losują po jednym wyrażeniu i prezentują je swojej drużynie (gestami). Jeżeli drużynie uda się odgadnąć, o które wyrażenie chodzi i wypowiedzieć je prawidłowo w czasie do 1 minuty, zyskuje ona punkt. Jeśli drużyna przekroczy wyznaczoną minutę, nie otrzymuje punktu. Wygrywa drużyna z większą liczbą punktów.

  6. Uczniowie na urządzeniach mobilnych porządkują zdania w Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę.

  7. Nauczyciel wyświetla na tablicy tekst rymowanki Mii z wprowadzenia do animacji. Nauczyciel czyta rymowankę i prosi dzieci, żeby klaskały do rytmu. Dodatkowo dzieci dwa lub trzy razy skandują głośno tekst rymowanki.

  8. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 1 (Animacja). Odtwarza nagrania, a uczniowie łączą je z ilustracjami na urządzeniach mobilnych, po czym ochotnicy nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  9. Nauczyciel wyświetla na tablicy animację, a uczniowie śledzą ją na tablicy. Reagują na zaproszenie pani Crow i odpowiadają na forum klasy. Podczas oglądania animacji uczniowie mają za zadanie policzyć ile razy pojawia się w niej wyrażenie no cheating.

  10. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Animacja). Wybiera pojedyncze osoby do odczytania zdań z ćwiczenia, kładąc przed nimi dużą kostkę, używaną w fazie wprowadzającej. Wybrana osoba odczytuje zdanie, a pozostali zaznaczają odpowiedzi na urządzeniach mobilnych i zgłaszają się do uzupełnienia zadania na tablicy.

  11. Uczniowie w parach na urządzeniach mobilnych łączą obrazki z nazwami w Exercise 3 (Animacja). Ochotnicy nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  • Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.*

Faza podsumowująca:

Uczniowie pracują w grupach czteroosobowych. Otrzymują od nauczyciela kartkę A3 i tworzą własną grę planszową, na której umieszczają 20 pól, w tym 6 pól z różnymi czynnościami, np.: jump, stand up, quack like a duck, turn around 3 times, dance, play the guitar itp. (ilustrują pola zadań rysunkami, a nauczyciel pomaga im nazwać czynności). Następnie, używając kostek i pionków, rozgrywają grę. Liczą i zwracają się do siebie tylko po angielsku: roll the dice, it’s your turn, I win etc.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Rozwiązania zadań nauczyciel sprawdza na początku następnych zajęć.

Materiały pomocnicze: Kartki A3, przybory plastyczne do przygotowania gry, pionki i kostki dla drużyn czteroosobowych, magiczny kapelusz z wyrażeniami: no cheating/I win/ it’s not fair/it’s my turn/great idea/don’t worry,  a także egzemplarze gier planszowych, o których będzie mowa w e‑materiale – jengę, domino, memory, taboo, snake and ladders oraz duży szcześcian‑kostkę do gry.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie pracują w parach i przygotowują plakat z zasadami fair play. Dekorują go w dowolny sposób. Z prac powstaje wystawa klasowa.