Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Formy organizacji przestrzennej przemysłu high‑tech na świecie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.

Uczeń:

2) wskazuje obszary koncentracji przemysłu (ważniejsze ośrodki przemysłowe, technopolie, okręgi) na świecie i w Polsce oraz wyjaśnia istotę i rolę klastrów w budowie gospodarki opartej na wiedzy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • przedstawia cechy przemysłu zaawansowanych technologii,

  • charakteryzuje formy organizacji przestrzennej przemysłu zaawansowanych technologii na świecie,

  • identyfikuje różnice między klastrem, technopolią, parkiem technologicznym i naukowym,

  • rozpoznaje rejony świata, w których rozwija się przemysł high‑tech.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, flipped classroom, debata, pogadanka

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Kilar W., Technopolie jako miejsca lokalizacji korporacji informatycznych, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2016, nr 12, s. 114–122.

Wybrane aspekty funkcjonowania parków technologicznych w Polsce i na świecie, K.B. Matusiak, A. Bąkowski (red.), Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2008.

PRZEBIEG LEKCJI

Przed lekcją uczniowie powinni się zapoznać z tekstem e‑materiału.

Faza wprowadzająca

  • Wprowadzenie do lekcji poprzez krótkie przypomnienie/omówienie pojęć: przemysł zawansowanych technologii, klaster, technopolia, park technologiczny, park nauki. Pytania sprawdzające poziom wiedzy uczniów – pogadanka prowadzona w interakcji z uczniami mająca na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat przemysłu high‑tech.

  • Omówienie zasad wykonania zadania: zadaniem uczniów jest przeprowadzenie debaty po obejrzeniu i omówieniu grafiki interaktywnej i wieloaspektowa ocena zasadności rozwoju przemysłu high‑tech oraz zagrożeń z tym związanych.

  • Prezentacja grafiki interaktywnej – pogadanka nauczyciela w interakcji z uczniami dotycząca koncentracji przemysłu high‑tech i specyfiki produkcji w różnych rejonach świata.

  • Przedstawienie przez nauczyciela zasad organizacji debaty.

  • 8–10 uczniów uczestniczy bezpośrednio w debacie, dzieląc się na zwolenników i przeciwników dyskutowanej tezy (uczniów typuje nauczyciel). Teza: czy rozwój klastrów, technopolii i innych form przemysłu high‑tech pogłębi dysproporcje gospodarcze i społeczne między regionami na świecie (alternatywnie: między krajami wysoko rozwiniętymi i resztą świata)?

  • Dwie grupy siadają przy stołach ustawionych po obu stronach sali lekcyjnej, pozostali uczniowie zajmują miejsca w ławkach,

  • Debatą kieruje nauczyciel, udzielając głosu na przemian poszczególnym stronom (zaczyna strona broniąca tezy) i podsumowując wystąpienia.

  • Każda runda wypowiedzi zwolenników i przeciwników dyskutowanego problemu trwa 3‑4 minuty.

  • Pozostali uczniowie głosują po każdej rundzie, przesiadając się na odpowiednią stronę sali lekcyjnej (lub w inny sposób wyrażając swoją ocenę etapu debaty).

  • Przeprowadzenie debaty – proponowane tematy do dyskusji:

    • Czy rozwój przemysłu zaawansowanych technologii jest potrzebny?

    • Czy z rozwojem przemysłu zaawansowanych technologii wiążą się szanse rozwoju gospodarczego i społecznego regionu?

    • Czy z rozwojem przemysłu zaawansowanych technologii wiążą się zagrożenia dla człowieka/społeczeństwa, gospodarki, środowiska przyrodniczego?

    • Czy niektóre rejony świata zostaną zdominowane przez wielkie korporacje kontrolujące przemysł zaawansowanych technologii?

    • Czy rozwój przemysłu zaawansowanych technologii pogłębi dysproporcje gospodarcze i społeczne między regionami na świecie (alternatywnie: między krajami wysoko rozwiniętymi i resztą świata)?

  • Nauczyciel czuwa nad przebiegiem debaty, zadaje pytania naprowadzające po każdej rundzie wypowiedzi, podsumowuje jej przebieg, nie wyrażając przy tym swojej opinii.

  • Podsumowanie wyników debaty przez nauczyciela, ocena aktywności, wskazanie zwycięskiej grupy.

  • Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i treści przedstawionych w multimediach.

  • Wykonanie (indywidualne) kilku wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z e‑materiału i przedstawienie rezultatów na forum klasy.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa

  • Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Praca pisemna: charakterystyka organizacji przestrzennej przemysłu zaawansowanych technologii w wybranym regionie świata/Polski – studium przypadku.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna zawarta w e‑materiale może być wykorzystana podczas zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących różnych zagadnień związanych z rozwojem gospodarczym różnych regionów świata. Uczeń może spożytkować e‑materiał do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy w domu oraz w czasie lekcji mających na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego rozwoju przemysłu i budownictwa.