Autorki e‑materiału: Iwona Mikucka

Autorki scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Food Trucks / Food trucki

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/techników

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.6, II.5, II.6, III.4, III.7, V.1, V.4, V.5, V.6, V.8, VII.4, VII.5, VIII.2, X, XII

Poziom nauczania: - podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości

  6. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z historią food trucków.

  2. Uczeń wyraża opinię na temat food trucków.

  3. Uczeń wyraża opinię na temat tego, czy chciałby pracować w takim miejscu.

  4. Uczeń tworzy wpis na szkolne forum, opisując chęć udziału w konkursie na uruchomienie własnego food trucka.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija wiedzę na temat historii food trucków.

  2. Uczeń rozwija postawę przedsiębiorczości.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk, skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla zdjęcie What’s the history of food trucks? (Przeczytaj) i pyta: Do you like food trucks? Why/why not? What do you know about food trucks? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą wyrazy z definicjami w Exercise 1 (Przeczytaj). Wyznaczone przez nauczyciela osoby odczytują odpowiedzi, nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst History of Food Trucks, a następnie na urządzeniach mobilnych łączą elementy w Exercise 2 (Przeczytaj). Odczytują odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają powołując się na odpowiednie zdania z tekstu.

  2. Uczniowie czytają tekst ponownie i wybierają prawidłowe odpowiedzii w Exercise 3 (Przeczytaj). Odczytują odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają powołując się na odpowiednie fragmenty tekstu. Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.

  3. Uczniowie, pracując w niewielkich grupach rozmawiają i odpowiadają na pytania w Exercise 6 (Przeczytaj). Na koniec, reprezentanci grup relacjonują wypowiedzi kolegów i koleżanek na forum klasy.

  4. Uczniowie pracują samodzielnie na urządzeniach mobilnych i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 4 (Przeczytaj). Następnie wyznaczone osoby odczytują pełne zdania i nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  5. Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup. Wyświetla na tablicy i odczytuje kolejno pojedyncze zdania z Exercise 5 (Przeczytaj), resztę zdań zasłaniając. Odmierza czas 20‑30 sekund na znalezienie i zapisanie na kartce synonimu dla wskazanego wyrażenia w danym zdaniu. Po upłynięciu wyznaczonego czasu, uczniowie podnoszą kartkę, a nauczyciel sprawdza pisownię, i przyznaje po jednym punkciedrużynom, które prawidłowo wskazały i zapisały dane słowo

  6. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją nauczyciel wyświetla zdjęcie Food truck – is it worth it? (Prezentacja multimedialna) i pyta: Would you like to work in a foodtruck? Why/why not? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  7. Uczniowie w parach łączą elementy w Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Ochotnik podchodzi do tablicy i nanosi odpowiedzi, które dyktują mu pozostali odczytując pełne zdania.

  8. Uczniowie oglądają prezentację na tablicy po czym na forum klasy wybierają odpowiedzi w Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

Uczniowie ponownie oglądają prezentację i w parach tworzą opis foodtruck generation zgodnie z poleceniem w Exercise 3 (Prezentacja multimedialna). Odczytują opisy na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):

There is a competition for new business ideas in your town. You want to win the start‑up money to set up a food truck business, but you need some partners. Write a post on your school’s social media in which you:

  • introduce your idea of running a food truck and describe the advantages of it;

  • justify how you would spend the money;

  • present the benefits of the idea for your local community;

  • encourage the readers to share their opinion about the idea in comments.

Your comment should be 100–150 words long.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie pracują w parach. Tworzą wywiad dziennikarza/dziennikarki z właścicielem popularnego foodtrucka. Uczniowie zapisują kilka pytań używając słownictwa z prezentacji, po czym odgrywają scenkę wywiadu, zamieniając się rolami.

Ochotnicy/ochotniczki prezentują scenki na forum klasy.