Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wiatry stałe
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
III. Dynamika procesów atmosferycznych: pionowa budowa atmosfery, zjawiska i procesy w atmosferze, przestrzenne zróżnicowanie elementów klimatu, strefy klimatyczne i typy klimatów.
Uczeń:
3) wyjaśnia na przykładach genezę wiatrów stałych, okresowych oraz lokalnych i określa ich znaczenie dla przebiegu pogody.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia siły powodujące powstanie wiatrów stałych,
analizuje ruch powietrza w międzyzwrotnikowej strefie konwergencji,
identyfikuje zjawiska, na które wpływ mają wiatry stałe.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, metody operatywne (praca z e‑materiałem, animacją 3D), metaplan
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca na forum klasy
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna, monitor dotykowy lub tablety, e‑materiał, podręcznik, karteczki samoprzylepne, arkusze papieru, pisaki, chmurki, koła, owale i prostokąty (potrzebne do plakatu), taśma samoprzylepna
Materiały pomocnicze
Battan L.J., Pogoda, tłum. S. Moszkowicz, PWN, Warszawa 1979.
Roth G.D., Pogoda i klimat, tłum. Z. Woliński, Świat Książki, Warszawa 2000.
Woś A., Meteorologia dla geografów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie informacji o tym, jak porusza się powietrze (jako wiatr, konwekcja, turbulencja).
Przypomnienie terminów niż i wyż baryczny (rysunki z izobarami, półkula północna i południowa, uwzględnienie siły Coriolisa).
Następnie nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Wyjaśnienie terminu globalna cyrkulacja atmosfery.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z animacją 3D przedstawiającą cyrkulację atmosfery w strefie międzyzwrotnikowej.
Na podstawie animacji uczniowie omawiają procesy zachodzące w komórce Hadleya, omawiają powstawanie antypasatów i pasatów.
Wyróżnienie terminu wiatry stałe. Pogadanka: dlaczego pasaty są głównymi wiatrami stałymi na Ziemi? Co jest ich siłą napędową?
Analiza treści i ilustracji w bloku „Przeczytaj” (System wiatrów stałych na kuli ziemskiej w styczniu i w lipcu); nawiązanie do siły Coriolisa.
Dyskusja na forum klasy na temat wpływu cyrkulacji pasatowej na elementy środowiska przyrodniczego i na gospodarkę człowieka (m.in. związek opadów z pasatami, omówienie warunków panujących w strefie u zbiegu pasatów, międzynarodowa strefa konwergencji - strefa ciszy równikowej).
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 5‑6-osobowe – uczniowie pracują metodą metaplanu.
Nauczyciel przedstawia uczniom problem: Jak zmienią się warunki środowiska przyrodniczego, jeżeli zanikną pasaty? Jaki to może mieć wpływ na życie i gospodarkę człowieka?
Każda grupa otrzymuje materiały (arkusz papieru, pisaki, chmurki, koła, owale i prostokąty - potrzebne do plakatu, taśmę samoprzylepną).
Nauczyciel podaje czas wykonania zadania (np. ok. 15–20 minut); ewentualnie przypomina uczniom, na czym polega metoda metaplanu (w załączniku 1 przykład graficznego układu metaplanu do tego problemu).
Uczniowie w grupach tworzą plakat, łącznie z wnioskami.
Uczniowie wybierają osobę, która będzie prezentowała wyniki dyskusji zamieszczone na plakacie.
Uczniowie prezentują swoje plakaty, po ostatniej prezentacji – podsumowanie nauczyciela, możliwa dyskusja (jeżeli są różne, ciekawe propozycje).
Uzgodnione, wspólne wnioski mogą zostać zapisane w zeszycie jako część notatki z lekcji.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami, ocenia pracę uczniów na lekcji.
Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie indywidualnie wykonują wybrane ćwiczenia z e materiału; nauczyciel w razie potrzeby wspiera ich.
Na zakończenie nauczyciel zadaje uczniom pytania: co było ciekawe, łatwe, trudne, jak można wykorzystać te wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście.
Praca domowa
Podaj trzy, cztery przykłady obszarów objętych występowaniem pasatów. Jakie znasz przykłady wykorzystania pasatów?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Animację 3D można wykorzystać na lekcji powtórzeniowej z działu dotyczącego atmosfery (zakres rozszerzony: III). Może znaleźć zastosowanie podczas zajęć poświęconych globalnej cyrkulacji atmosferycznej (zakres podstawowy: III. 3).