Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Badanie zjawiska dyfuzji na przykładzie rozchodzenia się atramentu w wodzie |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: V. Termodynamika. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: VI. Termodynamika. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów). |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | - praca w parach, |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Jakie czynniki wpływają na szybkość dyfuzji”, „Na czym polega zjawisko dyfuzji?”, „Badanie zjawiska dyfuzji na przykładzie rozchodzenia się zapachów”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia, czym jest ruch termiczny cząsteczek i na czym polega dyfuzja, podkreślając, że ruch każdej cząsteczki jest procesem przypadkowym i niezależnym od innych cząsteczek. Uczniowie zgłaszają pomysły dotyczące czynników wpływających na szybkość zachodzenia dyfuzji w cieczach, nauczyciel pomaga w uporządkowaniu i podsumowaniu pomysłów uczniów. Nauczyciel uświadamia uczniom, że zjawisko dyfuzji jest dowodem na kinetyczno‑molekularną teorię budowy materii. Uczniowie oglądają film edukacyjny, a następnie dyskutują w parach nad odpowiedzią na zadane w filmie pytanie i wykonują powiązane z nim polecenia. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w parach rozwiązują zadanie 7 z części „Sprawdź się” i przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy. | |
Praca domowa: | |
Zadania z części „Sprawdź się”: obowiązkowo zadania 1 - 3, do wyboru jedno z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |