Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Co to są gazowe olbrzymy? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | formative feedback |
Metody nauczania: | - pokaz, |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | Kulki styropianowe dla każdej z grup, po dwa druty/cienkie patyczki do każdej kulki, dłuższe niż średnica kulki, niebieskie i brązowe flamastry. Komputery lub urządzenia elektroniczne pozwalające uczniom wypełnić zadania sprawdzające. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Z czego zbudowany jest Jowisz?”, „Saturn i jego pierścienie”, „Co wiemy o Uranie?”, „Jaki jest Neptun?”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem i animacją przed lekcją. Nauczyciel na lekcji zadaje pytanie, które jestem tematem lekcji. Uczniowie powinni rozpocząć krótką burzę mózgów mającą na celu ustalenie celów lekcji oraz wskazanie najbardziej nurtujących klasę pytań. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel dobiera uczniów w grupy 4‑osobowe (nie większe). Każda grupa dostaje 4 kulki styropianowe i 8 patyczków/drucików. Jeden patyczek będzie symulował oś obrotu, a drugi oś pola magnetycznego. Każda grupa wbija patyczki zgodnie z ułożeniem osi w styropianową kulkę. Kulki z zaznaczonymi osiami podajemy sąsiedniej grupie. Grupa mająca kulki z osią od poprzedniej grupy musi zaznaczyć kolorem odpowiednią planetę, ale nie może napisać jej nazwy – brązowy dla Saturna i Jowisza, niebieski dla Urana i Neptuna (to uczniowie muszą odpowiednio dobrać kolor zgodny z kolorem planety). Kulki przekazywane są następnej grupie, która musi na forum klasy zaprezentować otrzymane kulki. Każdy uczeń z grupy prezentuje jedną z otrzymanych planet: uczeń trzyma planetę zgodnie z kątem nachylenia osi (ławkę przyjmujemy za płaszczyznę ekliptyki). Jeżeli uczeń nie zgadza się z oznaczeniami wprowadzonymi przez poprzedników, musi wyjaśnić dlaczego. Następnie dany uczeń musi przekazać reszcie klasy jeden fakt o danej planecie, nie związany z kolorem i osiami (masa, promień, odległość od Słońca, grawitacja, ilość księżyców, burze, chmury). Kolejny uczeń, prezentujący tą samą planetę, nie może powtórzyć faktu powiedzianego przez poprzednią grupę. W każdej chwili uczniowie lub nauczyciel mogą zaprotestować, jeżeli prezentujący uczeń się pomyli – nauczyciel musi naprowadzić ucznia na poprawną odpowiedź. W tej fazie lekcji nauczyciel może wykorzystać e‑materiały związane z poszczególnymi planetami. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel pyta uczniów, czy osiągnęli postawione na początku lekcji cele. Uczniowie wykonują ćwiczenia sprawdzające z tego e‑materiału. | |
Praca domowa: | |
Praca dla chętnych: znaleźć w bazie planet pozasłonecznych exoplanet.eu układy planetarne zbudowane z samych gazowych olbrzymów (np. gorących jowiszy lub gorących neptunów). | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Animacja powinna zostać obejrzana przez uczniów przed lekcją. Może być również wykorzystana przez uczniów do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |