Dla nauczyciela
Autor: Damian Stelmach
Przedmiot: Informatyka
Temat: Topologie sieci komputerowych: magistrala
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Materiał wykracza poza zakres podstawowy. Tematykę można realizować na zajęciach pozalekcyjnych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz cechy fizycznej topologii magistrali.
Wymienisz i omówisz, jakie media transmisyjne stosowane są w sieciach zbudowanych na podstawie topologii magistrali.
Przeanalizujesz zasady komunikowania się ze sobą urządzeń w sieci o fizycznej topologii magistrali.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich przygotowuje wystąpienie na zadany temat: wady topologii magistrali, zalety topologii magistrali, działanie topologii magistrali, historyczne wykorzystanie topologii magistrali.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Topologie sieci komputerowych: magistrala”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie prezentują przygotowane przez siebie informacje. Klasa zadaje pytania. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Infografika”. Nauczyciel pyta, czy uczniowie mają jakieś inne propozycje wad i zalet.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia nr 1‑8. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują Ćwiczenie 1 z sekcji „Infografika”.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.