Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Ewa Orlewicz

Przedmiot: Filozofia

Temat: Egzystencjalizm teistyczny i ateistyczny

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
12. Egzystencjalizm. Uczeń:
1) wymienia ważniejsze cechy, odmiany i przedstawicieli (w tym prekursorów) egzystencjalizmu;
2) przedstawia główne idee humanistycznego egzystencjalizmu Jean‑Paula Sartre’a;
4) charakteryzuje jeden z następujących kierunków filozofii XX wieku: filozofia życia, hermeneutyka, personalizm, filozofia dialogu;
5) analizuje fragmenty następujących tekstów: Wprowadzenie do filozofii Karla Jaspersa (rozdz. 2 Źródła filozofii) oraz Egzystencjalizm jest humanizmem Jean‑Paula Sartre’a.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Wymienisz przedstawicieli egzystencjalizmu ateistycznego i teistycznego.

  • Scharakteryzujesz najważniejsze założenia filozoficzne egzystencjalizmu ateistycznego i teistycznego.

  • Wyjaśnisz różnice pomiędzy egzystencjalizmem ateistycznym a teistycznym.

  • Przeanalizujesz myśl wybranych przedstawicieli egzystencjalizmu ateistycznego i teistycznego.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • zna i charakteryzuje główne dyscypliny filozoficzne, opisuje ich problematykę i posługuje się odpowiednią terminologią;

  • identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów;

  • rozwija krytyczne myślenie i sprawności logiczne poprzez analizę wybranych pytań i argumentów filozoficznych;

  • rozpoznaje związki między filozofią a innymi działami kultury europejskiej, zwłaszcza między filozofią a sztuką (w tym literaturą piękną), religią i nauką.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • gra dydaktyczna;

  • praca z tekstem.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każda z nich losuje po jednym pojęciu ze słownika w e‑materiale. Zadaniem uczniów będzie przygotowanie plakatu/ ilustracji/ kolażu/ memu, będącym ilustracją wylosowanego terminu.

Faza wprowadzająca:

  1. Przedstawienie wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika tematu lekcji i celów zajęć. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.

  2. Nauczyciel, za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji. Prezentacja wyników pracy w domu. Następnie nauczyciel prosi wybranego lub chętnego ucznia, aby swoimi słowami zdefiniował poszczególne pojęcia (np. teizm, ateizm).

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy i przydziela każdej z nich po jednym z tekstów źródłowych zawartych w e‑materiale: pierwszy zespół ma za zadanie odnalezienie elementów egzystencjalizmu ateistycznego w tekście J. P. Sartre'a, drugi – odnalezienie elementów egzystencjalizmu teistycznego w tekście G. Marcela. Po wykonaniu zadania omówienie wyników pracy na forum klasy. Dopiero po tych czynnościach uczniowie mogą przeczytać treść w sekcji „Przeczytaj”, aby zweryfikować swoje spostrzeżenia.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Gra edukacyjna”, a następnie czyta polecenie: Weź udział w quizie i sprawdź swoją wiedzę na temat problematyki egzystencjalnej. Na odpowiedź na wszystkie pytania masz 5 minut. Jeżeli zdarzyło ci się popełnić błąd, po zakończonym teście sprawdź, które odpowiedzi są nieprawidłowe, i spróbuj jeszcze raz. Uczniowie rozwiązują test indywidualnie.

  3. Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie w parach rozwiązują zadania nr 1‑3, 6 i 8. Omówienie wyników na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Wybierz i opisz po jednym przykładzie (z literatury, teatru, kina lub sztuk pięknych), które mogą być ilustracjami do pojęć: egzystencjalizm ateistycznyegzystencjalizm teistyczny

Materiały pomocnicze:

  • Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańsk 2005.

  • Hadot P., Filozofia jako ćwiczenie duchowe, tłum. P. Domański, Warszawa 2003.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Gra edukacyjna” do podsumowania lekcji.