Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz

Autor:

Learnetic SA

Temat zajęć:

W jaki sposób radzić sobie z odpadami?

Grupa docelowa:

Szkoła podstawowa, przyroda; do wykorzystania również na lekcjach techniki

Ogólny cel kształcenia:

Uczeń uzasadnia potrzebę segregacji odpadów, wskazując na możliwość ich ponownego przetwarzania. Nabywa i rozwija ekologiczną świadomość dbałości o środowisko naturalne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1) porozumiewanie się w języku ojczystym;

3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

5) umiejętność uczenia się;

Cele (szczegółowe) operacyjne:

Uczeń:

  • podaje definicje odpadów: komunalnych, przemysłowych, niebezpiecznych i eletro‑odpadów;

  • rozpoznaje rodzaje odpadów ze względu na ich pochodzenie;

  • podaje przykłady odpadów nadające się do przetworzenia i ponownego użycia;

  • podaje przykłady działań ograniczających produkcję odpadów;

  • uzasadnia potrzebę segregacji i przetwarzania odpadów;

  • wyjaśnia przyczyny zwiększania się ilości produkowanych odpadów;

Metody/techniki kształcenia:

  • pogadanka

  • dyskusja

  • „burza mózgów”

  • metoda problemowa

Formy organizacji pracy:

  • indywidualna

  • grupowa

Środki dydaktyczne i praktyczne wskazówki:

Do przeprowadzenia tej lekcji nauczyciel powinien zaopatrzyć się w:

  • duży karton lub worek,

  • różnego rodzaju odpady: plastikową butelkę, aluminiową puszkę, starą gazetę, małe kartonowe pudełko, ogryzek, szklaną butelkę lub słoik, telefon komórkowy lub inny rodzaj elektronicznego odpadu, zużyte baterie, strzykawkę, leki

Umieszczone w kartonie lub w worku wszystkie odpady posłużą do dyskusji na temat rodzaju odpadów, ich pochodzenia i możliwości ponownego ich wykorzystania.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne.

  2. Nauczyciel przedstawia temat lekcji.

  3. Informuje uczniów, że podczas lekcji zapoznają się z różnymi rodzajami odpadów, z którymi mają do czynienia na co dzień. Uczniowie dowiedzą się w jaki sposób z nimi postępować i dlaczego właściwe ich zagospodarowanie jest ważne dla środowiska.

  4. Nauczyciel zapisuje na tablicy treść problemu, którego rozwiązaniem uczniowie zajmą się w trakcie realizacji lekcji:

„Odpady – czy można coś z nimi zrobić?”

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prezentuje uczniom pierwszą połowę filmu „W jaki sposób radzić sobie z odpadami?” dotyczącą podziału odpadów i ich przykładów. Prosi uczniów, by w trakcie oglądania zanotowali nazwy odpadów, które poznali, podali ich przykłady oraz miejsca, w jakich one powstają.

  2. Następnie nauczyciel kładzie na stole karton (worek) z zebranymi wcześniej odpadami.

  3. Wyciąga po kolei każdy z nich, a następnie prosi uczniów o określenie rodzaju odpadu i jego wpływu na środowisko.

  4. Po przeanalizowaniu wszystkich odpadów nauczyciel ponownie umieszcza odpady w kartonie. W kolejnym kroku dzieli uczniów na grupy. Każda grupa musi wyciągnąć po dwa rodzaje odpadów, a następnie podać po trzy możliwości ponownego ich wykorzystania. Jeśli wylosowany zostanie odpad, którego ponowne wykorzystanie nie jest możliwe (np. bateria) uczniowie argumentują, dlaczego nie można poddać go recyklingowi i co trzeba z nim zrobić. Następnie losują kolejny odpad.

  5. W tym zadaniu liczą się również niekonwencjonalne i bardzo kreatywne pomysły (np. pocięcie plastikowej butelki na pierścienie i zrobienie z nich eko‑biżuterii, albo eko‑zabawka samochód wykonana z kartonowego pudełka, do którego jako koła mogą być przyczepione plastikowe nakrętki po napojach gazowanych.)

  6. Uczniowie w grupach prezentują swoje pomysły, a reszta klasy nagradza ich oklaskami. Uczniowie wybierają razem z nauczycielem najciekawszy pomysł ponownego wykorzystania odpadów.

  7. Nauczyciel prezentuje drugą część filmu zawierającą wywiad ze specjalistą ds. utylizacji i gospodarowania odpadami. Po obejrzeniu ostatniego fragmentu filmu, nauczyciel prosi uczniów, by wymienili sposoby na zmniejszenie ilości produkowanych śmieci, o których dowiedzieli się z wywiadu.

  8. Uczniowie rozwiązują zadania interaktywne utrwalające wiadomości zdobyte w trakcie oglądania filmu.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel w ramach podsumowania dzieli uczniów na trzy grupy. Zadaniem każdej z grup jest przygotowanie krótkiej wypowiedzi na podane przez nauczyciela hasło, mającej na celu przekonać pozostałych słuchaczy do proekologicznych działań.

Propozycje haseł:

grupa 1 – Jesteśmy na tak! Segregujemy odpady.

grupa 2 – Spalaniu odpadów mówimy stanowcze nie!

grupa 3 – Odpady to część Twojego życia. Posłuchaj, co możesz zrobić, by było ich mniej.

Praca domowa:

  1. Długoterminowa praca projektowa w grupach – wykonanie projektu plakatu, który zostanie wywieszony przed szkołą w związku z obchodem Dnia Ziemi (22 kwietnia), lub Sprzątaniem Świata (trzeci weekend września), zachęcającego do właściwego gospodarowania odpadami. Oceniane będzie kreatywne przedstawienie tematu, plastyczna forma, chwytliwy tytuł plakatu i proekologiczne hasła, mające stanowić całość wykonanej pracy.

  2. Zadania kształtujące umiejętność samodzielnego wypowiadania się: Własnymi słowami, dokończ zdania:

  1. Kupując torby jednorazowego użytku…

  2. Każdy odpad niebezpieczny ….

  3. Zwiększająca się ilość odpadów powoduje...

  4. Mogę zmniejszyć ilość produkowanych odpadów …

m3cc2c30f6de374f8_1

Metryczka

Tytuł

W jaki sposób radzić sobie z odpadami?

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego materiał się odnosi

1.10. Co robić, by nie śmiecić?

Przedmiot

Przyroda

Etap edukacyjny

Szkoła podstawowa

Nowa podstawa programowa

Cele kształcenia wymagania ogólne:

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

7. Dostrzeganie zależności występujących między poszczególnymi składnikami środowiska przyrodniczego, jak również między składnikami środowiska a działalnością człowieka.

III. Kształtowanie postaw – wychowanie.

5. Świadome działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego i ochrony przyrody.

Kompetencje kluczowe

1) porozumiewanie się w języku ojczystym;

3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

5) umiejętność uczenia się;

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

  • wyjaśnienie, czym jest segregacja odpadów;

  • wskazanie śmieci nadających się do recyklingu;

  • uzasadnienie potrzeby segregacji i przetwarzania odpadów;

Powiązanie z e‑podręcznikiem

https://www.epodreczniki.pl/reader/c/130637/v/78/t/student-canon/m/m166ae0afa9320405#m166ae0afa9320405_d5e103