Dla nauczyciela
Autor: Bartłomiej Cymbalista
Przedmiot: Matematyka
Temat: Miary kątów między płaszczyznami w prostopadłościanie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum - poziom rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) posługuje się pojęciem kąta między prostą a płaszczyzną oraz pojęciem kąta dwuściennego między półpłaszczyznami.
5) określa, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje kąty dwuścienne pomiędzy płaszczyzną przekroju i ścianą w prostopadłościanie,
oblicza miarę kąta dwuściennego pomiędzy płaszczyzną przekroju a ścianą w prostopadłościanie,
wykorzystuje wiedzę z trygonometrii i planimetrii do rozwiązywania zadań ze stereometrii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
lekcja odwrócona,
rozmowa nauczająca,
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca całą klasą.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed lekcją zapoznają się z apletami oraz przykładami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji - „Miary kątów między płaszczyznami w prostopadłościanie”, wskazuje cele zajęć.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o narysowanie na tablicy przekrojów prostopadłościanu (trójkąta, prostokąta, trapezu) oraz przypomnienie definicji i zaznaczenie kąta dwuściennego zawartego pomiędzy płaszczyzną przekroju a płaszczyzną podstawy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie oglądają animację 3D. Indywidualnie rozwiązują polecenia 2‑3 znajdujące się pod animacją. Wybrani uczniowie przedstawiają poprawne rozwiązania na tablicy.
Uczniowie rozwiązują indywidualnie ćwiczenia 1‑4 z sekcji „sprawdź się”, nauczyciel pyta poszczególnych uczniów o poprawne odpowiedzi. Pozostali uczniowie dyskutują i argumentują ich poprawność. W razie wątpliwości, uczniowie przedstawiają na tablicy poprawne rozwiązanie.
Uczniowie, korzystając z wiedzy z sekcji „przeczytaj” oraz zdobytej podczas lekcji rozwiązują w parach ćwiczenia 5‑8 z sekcji „sprawdź się”, a następnie przedstawiają rozwiązania na tablicy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Jeżeli uczniowie nie zdążyli wykonać wszystkich ćwiczeń podczas lekcji, zostają zadane jako praca domowa.
Materiały pomocnicze:
ProstopadłościanProstopadłościan
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać animację 3D oraz polecenia pod nią umieszczone jako pracę domową.