Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Dorota Giżyńska
Autorki scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Let’s Start a School Newspaper! Stwórzmy gazetkę szkolną!
Grupa docelowa: klasa 7 szkoły podstawowej
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – cele szczegółowe I.3, II.5, III.3, III.4, IV.3, V.3, VII.8
poziom podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
[K2] Kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
[K3] Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
[K4] Kompetencje cyfrowe.
[K5] Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z zakładaniem i prowadzeniem gazetki szkolnej.
Uczeń potrafi napisać do kolegi/koleżanki z Anglii e‑mail na temat swojego udziału w przygotowaniu gazetki szkolnej i zachęcić go/ją do podobnych działań.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z zakładaniem i funkcjonowaniem gazetki szkolnej.
Uczeń poszerza wiedzę na temat tego, jak założyć gazetkę szkolną.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z filmem, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów: What makes a good school newspaper? Does your school have its own newspaper? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Uczniowie podają odpowiedzi na forum klasy. Dodatkowo mogą zdecydować, który z artykułów chcieliby przeczytać i dlaczego.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach pięcioosobowych. Każda z osób czyta jeden fragment tekstu Let’s Start Our School Newspaper!, a następnie krótko prezentuje jego treść pozostałym członkom grupy. Na forum klasy uczniowie relacjonują, czego dowiedzieli się od kolegów.
Uczniowie czytają pozostałe fragmenty tekstu i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasowym.
Uczniowie ponownie czytają tekst, sprawdzają w Słowniku niezrozumiałe wyrażenia. Następnie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie do każdego nagłówka tekstu przygotowują chmury wyrazowe, w których umieszczają kluczowe słownictwo dla poszczególnych części tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Nauczyciel zwraca uwagę na rolę kolokacji (czasownik + rzeczownik) w nauce języka. Uczniowie mogą wyszukać w tekście więcej kolokacji czasownik+rzeczownik.
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie w trzech różnych parach odpowiadają pytania w Exercise 6 (Przeczytaj); w jednej parze odpowiadają na jedno pytanie, po czym następuje zmiana par i uczniowie odpowiadają na kolejne pytanie. Przed przystąpieniem do realizacji zadania uczniowie wyszukują w tekście słownictwo, które następnie wykorzystują, udzielając odpowiedzi.
W ramach rozgrzewki wykonują Exercise 1 (Film). Udzielają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.
Uczniowie wykonują Exercise 2 (Film). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.
Uczniowie ponownie słuchają nagrania i do każdego elementu z Exercise 2 starają się wpisać kluczowe słowa, które usłyszeli. W parach, wykorzystując wypisane wyrażenia, uczniowie odtwarzają szczegóły dotyczące poszczególnych elementów treści.
Dodatkowo/alternatywnie: uczniowie wykonują Exercise 3 i 4 (Film).
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, odpowiadają na pytania w Exercise 7 (Sprawdź się).
Praca domowa:
Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród Exercise 1–6 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):
You’re the editor of a school newspaper. Your friend from England asked you for advice on how to start a school newspaper. Write an email to your friend. In the email:
write what responsibilities you have in the school newspaper;
mention two important steps in starting a school newspaper;
explain to your friend why you think he/she would enjoy doing it.
Sign as XYZ. Your email should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej, wykorzystując słownictwo z prezentacji multimedialnej, uczniowie układają 10‑hasłową krzyżówkę wraz z 10 definicjami.