Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: All About Me / Wszystko o mnie

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, II.5, III.4, IV.1, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie. umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń posługuje się słownictwem umożliwiającym przedstawienie siebie i innych oraz mówienie o ich wieku.

  2. Uczeń opisuje siebie i innych, używając czasownika to be.

  3. Uczeń redaguje krótką notkę na blog dotyczącą członków swojej rodziny.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija umiejętności językowe pozwalające na przedstawienie siebie i opisanie innych osób.

  2. Uczeń rozwija postawę otwartości na innych i zainteresowania tym jak wyglądają rodziny kolegów/koleżanek z klasy.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. konstruktywizm

  2. kognitywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem/plikiem audio)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca całego zespołu klasowego

  3. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla zdjęcie uczennicy (Przeczytaj) i prosi uczniów o opisanie jej: Who do you see in the picture? Where is she? How old is she? Następnie, nauczyciel pyta uczniów: How many children are there in your class? How many girls/boys are there? How many teachers have you got? What are their names? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst (Przeczytaj) i samodzielnie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie uzupełniają Exercise 3 (Przeczytaj), a następnie nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie układają puzzle w Exercise 4 (Przeczytaj) i w parach odpowiadają na pytanie z ćwiczenia.

  4. Nauczyciel prosi o zgłoszenie się czterech ochotników i formułuje kolejno cztery zdania z użyciem czasownika to be i imion uczniów, np. I am Jack, your teacher. I am 70 years old / Mark, you are 9 years old, Sara is 9 years old, Tom and Jack are 10 years old, i wyjaśnia zasady użycia czasownika to be w czasie teraźniejszym.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie pracują w parach i, wzorując się na tekście czytanki, zapisują 5 zdań na temat swojej szkoły i nauczycieli. Prezentują opisy na forum klasy.

  7. W ramach przygotowania do pracy z materiałem audio uczniowie opisują ilustrację wprowadzającą sekcję audio, a następnie odpowiadają na pytania: Is you family big or small? What are the names of your family members? How do you spell them? Chętne osoby odpowiadają na forum klasy, a następnie wszyscy uczniowie robią to samo w parach.

  8. Uczniowie na forum klasy wykonują Exercise 1 (Plik audio) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  9. Uczniowie słuchają nagrania i uzupełniają Exercise 2 (Plik audio) oraz nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną. Następnie słuchają nagrania ponownie i w parach wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Plik audio). Odpowiedzi odczytują na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Plik audio).

  2. Uczniowie pracują w parach i opowiadają o sobie i swojej rodzinie. Następnie chętne osoby prezentują kolegę/koleżankę, używając czasownika to be w 3 os. liczby pojedynczej.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write a blog post about yourself and two of your family members. In the post write:

  • your names;

  • your ages;

  • who the family members are.

Your answer shouldn’t be longer than 50 words.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie przygotowują zdjęcie lub rysunek rodziny (słynnej lub wymyślonej) i na wzór zapisu z nagrania w pliku audio opisują zdjęcie/rysunek. Następnie prezentują prace na forum klasy. Ćwiczenie można wykonać w fazie podsumowującej lekcji lub w ramach pracy domowej.