Dla nauczyciela
Autorka: Dorota Czarny
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Konstytucja RP. Rozdział VI – Rada Ministrów i administracja rządowa.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy:
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
6) przedstawia kompetencje Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; wymienia podstawowe działy administracji rządowej i zadania wojewody; wyjaśnia rolę prezesa Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia procedury powoływania i odwoływania rządu, używając określeń: wotum zaufania, konstruktywne wotum nieufności, wotum nieufności wobec ministra, dymisja (w tym w wyniku skrócenia kadencji Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej);
Zakres rozszerzony:
X. Kontrola władzy.
Uczeń:
11) charakteryzuje przedmiot i zakres odpowiedzialności konstytucyjnej; przedstawia procedury egzekwowania tej odpowiedzialności w Rzeczypospolitej Polskiej i Stanach Zjednoczonych Ameryki.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje tekst VI rozdziału Konstytucji RP;
dokonuje selekcji i hierarchizacji informacji pozyskanych z materiału źródłowego;
przedstawia wnioski z analizy materiału.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
mapa myśli;
analiza tekstu źródłowego;
gra „kółko i krzyżyk” z pytaniami.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
flipcharty i markery.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z materiałem zawartym w bloku „Przeczytaj”.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu zajęć. Uczniowie prezentują propozycje celów zajęć.
2. Uczniowie na podstawie wiadomości poznanych przed lekcją mają za zadanie w parach przygotować na kartkach mapę myśli.
3. Po fazie twórczej uczniowie zapisują na tablicy swoje propozycje i wspólnie je weryfikują.
Faza realizacji
1. Podział klasy na dwie grupy. Każda z nich wybiera osobę, która ma koordynować pracę zespołu i przydzielać zadania.
2. Uczniowie grają w „kółko i krzyżyk” z pytaniami. Każda grupa przygotowuje na podstawie tekstów źródłowych 10 pytań (po 1 na każde pole, plus pytanie bonus za wygraną grę), na podstawie informacji zawartych w prezentacji multimedialnej i analizie znaczeniowej tekstu źródłowego.
3. Uczniowie wspólnie z nauczycielem ustalają kryteria punktacji za odpowiedź pełną samodzielną lub z pomocą innej osoby, jak również pytanie bonusowe i ocen, jakie otrzymają grupy.
4. W czasie wyznaczonym przez prowadzącego grupy opracowują pytania na arkuszach. Nauczyciel przygotowuje na tablicy planszę do gry i tabelę do zapisywania punktacji.
5. Po wyznaczonym czasie grupy losują, kto rozpoczyna grę. Po skończonej grze i wyłonieniu zwycięzcy zespoły mogą zadać sobie dodatkowe pytania (z przygotowanych i niewykorzystanych w grze) lub przedstawić inne pytania, które nie zostały wykorzystane w zabawie.
6. Nauczyciel ocenia uczniów według ustalonych kryteriów.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela i wspólnie odpowiadają na pytania.
2. Jako podsumowanie chętne/wybrane osoby przedstawiają wnioski z analizy materiału źródłowego.
Praca domowa:
Wykonanie pozostałych ćwiczeń.
Przeanalizowanie tekstu źródłowego i zapisanie w zeszycie trzech pytań, jakie powinny znaleźć się na kartkówce z przerobionego materiału.
Materiały pomocnicze:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. , sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium
Uczniowie na podstawie prezentacji i analizy znaczeniowej mogą stworzyć piramidę piorytetów – najważniejszych dla nich treści dotyczących Rady Ministrów i administracji rządowej. Następnie dyskutują swoje propozycje.