Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Z prądem krwi
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Opiszesz drogę krwi w układzie krwionośnym człowieka.
Wskażesz występowanie różnych typów sieci naczyń włosowatych.
Nazwiesz naczynia, którymi krew dociera do poszczególnych narządów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
gra dydaktyczna;
rozmowa kierowana;
mapa myśli;
doświadczenie.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru, flamastry;
ciśnieniomierze.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel rozpoczyna pogadankę, zadając pytanie: „Jakie funkcje pełni krew w organizmie?”.
Nauczyciel prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda z nich otrzymuje szary papier i flamastry. Uczniowie losują zagadnienia do opracowania:
– Grupa I – krwiobieg mały (polecenie dla uczniów: „Opracuj wylosowane zagadnienie w dowolnej formie – np. mapy myśli albo tabeli. Uwzględnij drogę krążenia krwi w naczyniach małego krwiobiegu, z uwzględnieniem miejsc występowania sieci naczyń krwionośnych o określonych połączeniach oraz nazw naczyń, którymi krew dociera do poszczególnych organów”);
– Grupa II – krwiobieg duży (polecenie dla uczniów: „Opracuj wylosowane zagadnienie w dowolnej formie – np. mapy myśli albo tabeli. Uwzględnij drogę krążenia krwi w naczyniach dużego krwiobiegu, z uwzględnieniem miejsc występowania sieci naczyń krwionośnych o określonych połączeniach oraz nazw naczyń, którymi krew dociera do poszczególnych organów”);
– Grupa III – krew jako „płyn życia” (polecenie dla uczniów: „Opracuj wylosowane zagadnienie w dowolnej formie – np. mapy myśli albo tabeli. Uwzględnij skład krwi oraz powstawanie erytrocytów”).
Po określonym przez nauczyciela czasie liderzy grup prezentują wyniki swojej pracy i omawiają dane zagadnienie. Na koniec nauczyciel razem z uczniami wspólnie formułują wniosek dotyczący twierdzenia: „Układ krwionośny to ważny element w utrzymaniu homeostazy”.Nauczyciel rozdaje grupom ciśnieniomierze. Zadaniem uczniów jest zmierzenie u wybranego członka zespołu ciśnienia spoczynkowego i zapisanie wartości w zeszycie. Następnie wszyscy uczniowie wykonują 15 przysiadów i ponownie mierzą ciśnienie u tego samego członka zespołu. Uczniowie formułują obserwacje oraz wnioski i dzielą się nimi na forum klasy.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie wyjaśnić – w odniesieniu do schematu – dlaczego połączenie pomiędzy jelitem a wątrobą to żyła wrotna, a połączenie pomiędzy wątrobą a żyłą dolną główną to żyła wątrobowa, oraz opisać, za co odpowiadają naczynia widoczne na schemacie) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie porównują swoje odpowiedzi z najbliżej siedzącymi sąsiadami. Nauczyciel w razie trudności naprowadza podopiecznych na właściwe rozwiązania lub wyjaśnia wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dzielą się na zespoły i grają w grę zamieszczoną w sekcji „Gra edukacyjna”. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Gra edukacyjna” w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej.